“De vlaggen hoog”, staat er op het strooibriefje dat gisteren overal op de straten van Athene te vinden was. Ik zag een heleboel briefjes liggen op de grond voor de schoolpoort van een middelbare school in Kallithea. Onderaan het strooibriefje herkent u ongetwijfeld het logo van Gouden Dageraad, de derde politieke partij van Griekenland. De partij waarvan de hele top terecht staat voor het oprichten van een criminele organisatie. Het proces is nog steeds aan de gang, en zal wellicht nog maanden duren. De partijleden hebben hun maximaal voorarrest van 18 maanden uitgezeten en mogen nu dus weer gewoon hun ding doen.

Het is vandaag Ochi-dag, de dag dat de Griekse fascistische leider Ioannis Metaxas in 1936 1940 de vrije toegang op Grieks grondgebied ontzegde aan die andere fascistische leider Benito Mussolini. Tijdens de herdenking van deze gebeurtenis, waardoor Griekenland in de tweede Wereldoorlog werd meegesleurd, zwelt de Griekse borst van nationale trots. Een gevoel waar de nazi’s van Gouden Dageraad maar al te graag op inspelen.

Zelf zullen ze zich natuurlijk nooit nazi’s noemen, maar wel nationalisten. Met de nodige bewondering voor Ioannis Metaxas. Wist u trouwens dat de parades van de Griekse leerlingen een traditie is die door deze leider in het leven is geroepen?

pappasTegelijk is het toch ook wel merkwaardig om te zien dat de lieden van Gouden Dageraad ook een grote bewondering hebben voor Il Duce. U ziet hier parlementslid Christos Pappas een nazigroet brengen voor het graf van Benito Mussolini. Toch moeilijk in overeenstemming te brengen met het trots zwaaien van de Griekse vlag op deze dag. Maar voor een consistente ideologie moet je natuurlijk niet bij Gouden Dageraad aankloppen.

16 thoughts on “Bewonderaars van Mussolini herdenken Ochi-dag

  1. Ik heb die parades op deze dag altijd onfris gevonden…scholieren die paraderen alsof ze ter oorlog gaan welk beeld nog versterkt wordt door een leger militairen dat stampend meeloopt.
    Zijn er wel scholen of kinderen die niet mee doen uit overtuiging?

  2. “Het is vandaag Ochi-dag, de dag dat de Griekse fascistische leider Ioannis Metaxas in 1936 de vrije toegang op Grieks grondgebied ontzegde aan die andere fascistische leider Benito Mussolini.”
    Niet in 1936 maar in 1940

    @Ina “Ik heb die parades op deze dag altijd onfris gevonden…scholieren die paraderen alsof ze ter oorlog gaan”.
    Ik vind dat onzin. Je mag best wel trots zijn op je geschiedenis en je land, zonder extreem nationalistisch te zijn. Ik vind het mooi dat de kinderen hier in GR dat gevoel wordt bijgebracht. In NL zijn we dat allang vergeten. En dat is jammer vind ik. En ach, zaklopen en klootschieten op koningsdag is natuurlijk ook leuk…

  3. Ik lees overal 1940, welke jaartal is de officiële @Bruno

  4. Oei, foutje van mij. Het jaartal is natuurlijk 1940.
    In 1936 hield Metaxas een grote boekverbranding. Dat had ik in het achterhoofd. Bij deze dus gecorrigeerd.

  5. @Ina, als er leerlingen zijn die uit overtuiging niet willen meedoen, dan dreigt de schooldirecteur met maatregelen. In een school waar mijn vrouw les geeft, wilde een klas niet mee marcheren. De directeur dreigde om de jaarlijkse schooluitstap niet te laten doorgaan.

  6. En de leerkrachten die meestappen zijn erg respectvol :ze sleuren shoppings mee,of een helm,of dragen afgetakelde jeans met een bruin vest terwijls de
    jongeren in donkere broek en wit hemdje marcheren (en dat bij zulk weer)

    ‘k Herinner me dat dat wij in de jaren ’50 op 11november dik ingeduffeld voor het ‘monument’ moesten staan en gewouwel aanhoren waarvan we niks verstonden !:)

  7. Er wordt nogal negatief gedaan over die parades hier. Wat je ook van Metaxa mag denken, de parade op zich is niet slecht of verwerpelijk alleen maar omdat hij dat heeft geïnitieerd. Dat wel denken zou een soort van ad hominem drogreden zijn.
    Dat er leerlingen zijn die niet respectvol zijn, wat alleen maar te verwachten is, betekent niet dat er geen leerlingen zijn die niet respectvol zijn en het historisch belang niet inzien.
    Het is natuurlijk makkelijk de parade te veroordelen als je er oorlogssentimenten aan toe gaat kennen. Maar voor de Grieken die met ontroering en inderdaad, nationale trots (alsof dat op zich iets slecht moet zijn), naar de parade kijken heeft dit niets met oorlog te maken maar met een herinnering dat een land soms sterk kan en moet staan. Verder is dit een krachtig symbool van eenheid tegen bedreiging en de overwinning van die bedreiging. Eenheid = goed. Bedreiging = slecht, Overwinning bedreiging = goed. Niet zo onfris. Misschien wel als je zelf niet Griek bent en geen connecties hebt met deze gevoelens die vele Grieken dan hebben, of bent geleid door ideologieën waarbij elke eer aan het vaderland afkeurenswaardig is.

  8. correctie:

    …betekent niet dat er geen leerlingen/leerkrachten zijn die wel respectvol zijn en het historisch belang wel inzien.

  9. Zoals Ger boven ook correct aanhaalt: Belgen (en blijkbaar Nederlanders ook?) hebben niet echt een vaderlandsliefde, nationale trots of kennen ze een bepaalde waarde aan de notie ‘vaderland’ toe. Misschien gerelateerd aan een bijna onbestaande historische identiteit. Dientengevolge is het dan ook redelijk gemakkelijk te voorzien dat ze vrij snel deze zaken gaan veroordelen, verwerpen of bespotten zelfs, wanneer andere landen waar deze zaken nog wel leven parades houden die zulke zaken eerbiedigen.

  10. @Pavlos: in België, in sommige delen van Nederland (en ook in grote delen van Spanje) gebeurt de “identificatie” in eerste instantie niet met de “Natie”, maar met de lokale gemeenschap: Antwerpen, Gent, Rotterdam, Amsterdam, of in het ruimere geval Limburg, West-Vlaanderen, Friesland of Zeeuws-Vlaanderen (waar je regelmatig de “Zeeuws-Vlaamse vlag” langs woonhuizen ziet wapperen zoals de stars and strips in de VS).

    Dat parades onfris zouden zijn, is hineininterpretierung! Begin 20e eeuw waren dat massaspektakels/sportevenementen die over de hele wereld werden georganiseerd, zowel voor als na WO I en zowel door rechtse als door linkse regimes (in het bijzonder de Sovjet-Unie), en zowel in dictaturen als in democratieën (bv. door vakbonden, sportverenigingen, enz.). Of parades vandaag nog zo neutraal zijn, hangt af van de maatschappelijke context. Die is in België anders dan in Griekenland of Zuid-Amerika (waar er in sommige landen dagelijks ‘s middags spontaan wordt “geparadeerd”).

  11. Bertine, bedankt voor de verdere analyse. Met identiteit bedoelde ik inderdaad eerder identificatie.

    Volgend zeer interessant artikel over Metaxas, voor de Grieks begrijpenden:

    http://www.defencenet.gr/defence/20151029/%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1/%CF%80%CF%89%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%AD%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%88%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CF%87%CF%81%CE%AD%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82-%CE%BF-%CE%B9%CF%89%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AC%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%8E%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B5-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%AD%CF%82

    Mogelijks controversiële commentaar van iemand daar:
    ΤΟ ΕΙΠΑ ΚΑΙ ΤΟ ΞΑΝΑΛΕΩ. Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΛΑΟΣ ΠΡΟΟΔΕΥΕΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΗΓΕΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΟΥΝ ΕΝΑ ΚΑΤΑΣΤΑΛΤΙΚΟ ΕΙΔΟΣ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΟΣ. ΜΕΤΑΞΑΣ, ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ, ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Κ.Λ.Π. ΠΕΤΥΧΑΝ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΓΚΗ ΣΗΜΕΡΑ: ΠΑΝΩ ΑΠ’ΟΛΑ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ. ΟΠΟΙΟΣ ΚΥΒΕΡΝΑΕΙ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΘΑ ΑΠΟΤΥΧΕΙ 1000%.

    Vertaling:
    Ik heb het al gezegd en zeg het nog eens. Het Griekse volk gaat alleen maar vooruit met leiders die een repressief soort van bewind opleggen. Metaxas, Plastiras, Papadopoulos e.a. waren succesvol door exact dat te doen en daaraan hebben we vandaag terug nood. Boven alles de natie en het nationale belang. Wie zonder deze prioriteiten regeert zal voor 1000% falen.

    Wanneer gevraagd wat deze commentator juist bedoelt met repressief, omdat dit nogal kan provoceren, verduidelijkte hij:

    ΣΗΜΑΙΝΕΙ : ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΣΥΔΟΣΙΑ ΤΩΝ ΚΑΚΩΣ ΕΡΜΗΝΕΥΟΜΕΝΩΝ “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ“ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ. ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΔΕΝ ΥΠΟΝΟΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΤΟΝ ΟΡΟ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ

    vertaling:

    het betekent: dat het repressief is tegen de buitensporigheid en excessen van de gebrekkig geïnterpreteerde “democratische” vrijheden en rechten zonder verplichtingen. Hetgeen niet volledig de term dictator impliceert

  12. De Griekse identiteit is geen gegeven. Zo is de Griekse taal met het zwaard opgelegd. Vraag maar aan de Slavische minderheden, de Sarakatsanoi, Arvanites en andere stammen. Het identiteitsgevoel is met het ontstaan van de naties in de 19de eeuw zorgvuldig gecreëerd.
    Wat betreft de parade: dit stuk is geschreven door een Griek, niet door iemand uit de lage landen met een problematisch identiteitsbesef. Ik vind het best wel grappig:
    https://datelineatlantis.wordpress.com/2015/10/29/essentials-of-the-greek-national-holiday-an-illustrated-guide/

  13. – Ik zie geen indicatie dat de Griek die dit stuk heeft geschreven geen (al dan niet problematisch) nationaal identiteitsbesef heeft. Ik zie eerder indicaties dat die dat wel zou kunnen hebben.
    – Als appeal to ridicule humor is, dan is dit inderdaad grappig. Maar daar blijft het dan ook bij, want appeal ro ridicule is wat men wel eens noemt een logische drogreden. De boodschap die het stuk wil meegeven is niet op rationele denkstappen gebaseerd, maar een met humor beklede uiteenzetting van iemands vooroordelen. Mensen die gemakkelijk hierdoor worden meegesleept echter, waardoor dan ook het succes van drogredenen, hebben aan een gevoelsmatige bevestiging van hun vooringenomenheid reeds genoeg.

    Ik had, zoals eerder aan Bertinos gezegd, het eerder over identificatie dan over identiteit. Identiteit kan wel of niet gegeven zijn, identificatie is zeker geen gegeven, maar eerder een ‘verworven’. Maar dat ondermijnt de waarde er niet van.

  14. * taal is geen noodzakelijke voorwaarde voor eenheidsgevoel. De Slavisch sprekende groepen in Noord -Griekenland waar Pavlos Melas bv. (niet lijdende aan een problematisch identificatieprobleem) heeft gestreden tegen de Bulgaarse invallen hadden een Griekse of Hellenistische geest. Ik moet eens terug naar die interessante documentaire kijken over deze held om de details ervan terug te herinneren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *