Parthenonfriezen

Volgend weekend opent het nieuwe Akropolismuseum zijn deuren. Een belangrijke kwestie die daarmee weer wordt aangekaart, is die van de Parthenonfriezen. Bij het British Museum wordt men ongemakkelijk want het nieuwe Akropolismuseum zal met zekerheid hun stelling ontkrachten dat Griekenland geen plaats heeft om de friezen (ook gekend als de Elgin Marbles) tentoon te stellen.

Vanuit Griekse hoek komt er weinig commentaar: men gaat het museum laten spreken. De discussie is in ieder geval al geopend in dit artikel in Newsweek.

Het British Museum van zijn kant laat dan weer weten dat de friezen legaal zijn verkregen en dat het zelfs een firman heeft om het te bewijzen. Maar experts, zoals Ahmet Akgunduz, beweren dat het document geen zegel van de Sultan heeft en dus ook niet legaal is. Een andere expert, William St. Clair, zegt dan weer dat de legaliteit in twijfel kan worden getrokken omdat er heel wat steekpenningen van handen zijn gewisseld voor Elgin de friezen in handen kreeg.

Het laatste woord is zeker nog niet gezegd en als u op de hoogte wil blijven wat er in pers verschijnt over de Parthenonfriezen, dan kan ik u deze link aanraden.

Update 17 Juni 2009: op dit ogenblik zijn er al geen tickets meerte krijgen tot september!

3 thoughts on “Parthenonfriezen

  1. Proficiat @Bruno,je hebt er werk van gemaakt !

  2. dag bruno,

    ik reageer via jouw interessante blog op een artikel dat vandaag verscheen (ganse pagina ) over de nakende opening van het akropolismuseum in athene.
    ik had het geluk er vorig jaar nav een tijdelijke tentoonstelling te kunnen binnenglippen, men heeft me zelfs geduld tot op de eerste verdieping alhoewel die nog niet open was. indrukwekkend!
    als ik dan vandaag het artikel lees, geschreven door stephen moss van the guardian (dus overgenomen door de standaard) was ik ontgoocheld.
    hij spreekt van misschien het belangrijkste museum ter wereld en hij was er als eerste journalist… dan heeft hij toch zijn journalistieke taak niet naar behoren vervuld want de lichtvoetigheid en gebrek aan gedocumenteerd zijn is schokkend. als het dan toch over dergelijk belangrijk museum gaat, waarmee ik het absoluut eens ben, had ik trouwens van de krant de standaard verwacht dat ze de moeite hadden gedaan zelf iemand te sturen ipv dit over te nemen.
    niet alleen staan er fouten en onduidelijkheden in (grootte van het beeld van athena is fout: 12 m. maar ook spreekt hij over een processie als ware het een boertige rondgang terwijl het gaat over de panatheneeën…) maar tevens zijn de laatste twee paragrafen een uitsluitend brits standpunt over de friezen. dit terwijl de ganse beschaafde wereld zit te wachten op de hereniging van de orgininele stukken op de originele plaats, trouwens een streven niet alleen van de grieken maar van de moderne archeologie.
    verder schrijft hij over lord elgin dat hij de marbles diende te verkopen. over de onrechtmatige manier waarop hij ze uit griekenland kreeg geen woord. in één van je laatste bijdragen vermeldde je dat er steekpenningen werden betaald. dit is waarschijnlijk de passende verklaring, in die periode was alles te koop en was er weinig geregistreerd.
    dat deze meesterwerken in london kunnen vergeleken met andere meesterwerken uit de hele wereld is ook een van moss’ opmerkingen (of is het van de de woordvoerder van het britse ministerie? dit is onduidelijk). het is net de bedoeling dat het origineel zou volledig mogelijk kan aangeboden worden, laat het aan de geïnteresseerde bezoeker over om nadien zijn eventuele vergelijking te maken. het ding op zich loont de moeite. en willen we andere meesterwerken uit een andere wereld zien, dan kan dat wel en hoeft dit niet noodzakelijk in hetzelfde museum. het is voor sommige bezoekers al moeilijk genoeg om de stukken in de juiste periodes te plaatsen.

    dit moest ik je toch even schrijven…
    yassas!

    johan van gestel

  3. Bedankt voor de interessante reactie @Johan. Het artikel lijkt inderdaad door de persdienst van het British Museum te zijn geschreven. En dat de stukken er goed worden bewaard, is natuurlijk ook niet waar. Een paar decennia geleden heeft men de parthenonfriezen met stalen borstels “schoongemaakt” omdat men vond dat het marmer niet wit genoeg was. Nu is Pentelisch marmer niet volledig wit, en de Parthenonfriezen waren daarenboven nog eens beschilderd ook.

    Het is inderdaad vreemd dat er geen Vlaamse journalist is die een stuk over het museum schrijft: Griekenland schijnt wel van de radar af te vallen als er geen slecht nieuws te melden is.

    Ik ga zo snel mogelijk een kijkje nemen in het museum, want ik ben zeer benieuwd. Gisteren leidde de minister van Cultuur al een journalist van de zender MEGA rond, en wat ik op TV zag, was ronduit indrukwekkend.
    Ik neem aan dat het museum wel voor zich zal spreken en dat de stem voor hereniging alsmaar luider zal worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *