Naar aanleiding van de film “Ψυχή Βαθιά” van Pantelis Voulgaris, over de Griekse burgeroorlog,horen we nu overal commentaar in de aard van “hoe is het toch mogelijk dat Grieken op Grieken hebben geschoten?”.
Nochtans lijkt het me dat er dagelijks burgeroorlogen worden uitgevochten. Wie schiet er nu zo maar 6 jonge agenten neer? De daders zijn 99% zeker Grieken? Wat is de motivering achter een dergelijke aanslag?
Eergisteren raakten studenten van de studentenvakbond van de PASOK-strekking slaags met de studentenvakbond van Nea Dimokratia-strekking in de aula van de Economische Universiteit van Athene. Het ging er bijzonder hard aan toe. Wat is de reden om mekaar zo naar de nek te vliegen? Het feit dat iemand er andere ideeën op nahoudt die niet met de jouwe stroken? Dienen studenten aan een universiteit zich daarmee bezig te houden? In plaats van zich met zo veel hersenloze overgave op de politiek te storten, zouden ze niet beter studeren? (hoewel: een actieve studentencarriere in een politieke beweging biedt meer kansen op een betrekking bij de overheid, dan een diploma)
Regelmatig slaan supporters van Olympiakos, Panathinaikos, AEK en nog zo veel andere ploegen elkaar de hersens in. Een paar weken geleden werd er nog een heuse veldslag gehouden in de wijk Pagkrati tussen supports van de volleybalploegen van Olympiakos en Panathinaikos. Alle winkelramen in de buurt moesten er aan geloven. Eergisteren ontplofte een bom in het supporterslokaal van Olympiakos in Pagkrati. Zijn dat geen Grieken die andere Grieken naar het leven staan?
Dagelijks hoor je dergelijke berichten. Het is natuurlijk geen echte burgeroorlog, maar ik kan er gewoon niet bij dat je een andere landgenoot een pak slaag wil geven omdat hij er andere ideeën op nahoudt, of een andere vlag achterna loopt.
Bruno, dit zal nooit veranderen. Ook al vechten ze onder dezelfde vlag voor hetzelfde doel keren ze zich uiteindelijk tegen elkaar net als tijdens de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Turken in de jaren 1821-1829. Ergens in het jaar 1825 hadden ze het zo bont gemaakt dat Grieken samen met de Turken streden om de andere groep een kopje (of liefst veel kopjes) kleiner te maken. Zo was de revolutie bijna ten einde gekomen totdat de mogendheden ingrepen met manschappen, materiaal en geld sturen. Het was ook in hun belang om Turkije zwak te houden in de regio. Bleven ze tenminste af van Wenen op deze manier.
Het zit nou eenmaal in de heethoofdigheid van de Grieken. Identificeren met een groep en dan uit naam van die groep alles wat anders is kort en klein slaan.
Wat betreft de “supporters”. Het maakt niet uit wat voor sport het is. Het gaat om de kleuren. Dat komt door de omnisport cultuur in Griekenland. Al moet ik zeggen dat verenigingen waar geen voetbal afdeling bestaat minder last hebben van dit soort incidenten. Panellinios GS uit Athene, de oudste sportclub van Griekenland heeft afdelingen in alle sporten behalve voetbal. Resultaat is dat er nooit rellen zijn bij wedstrijden van de teams van PGS (afkorting). Daar zit voornamelijk (zelf sportende) jeugd op de tribunes de hogere teams aan te moedigen.
De overige “supporters” zijn veelal mensen van, niet oneerbiedig bedoelt, de lagere klasse, met een lage inkomen, geen opleiding, geen perspectieven. Die vormen dan kuddes die geweld als een uitlaatklep hebben ontdekt. Ze krijgen op deze manier ook een valse gevoel van veiligheid en onaantastbaarheid binnen de groep.
Ik ging vroeger samen met een vriend ook regelmatig naar wedstrijden van AEK. En we waren fanatiek in de zin dat we wisten alle ins en outs van de vereniging, laatste nieuws, spelers, trainers, historie etc. Maar beiden waren we bezig met school en een vervolg studie en gingen naar de wedstrijden puur voor het plezier. En vechten was geen plezier in ons boekje.
Wat betreft de studenten die je noemt, je zou verbaasd zijn hoe gehersenspoeld je kunt worden wat betreft een partij en je “leider”. Na tien jaar sprak twee oude klasgenoten waar ik het goed kon vinden destijds. Zij waren beiden toevallig lid geworden van PASOK op een gegeven moment. Er is geen bijeenkomst of evenement waar zij niet betrokken zijn. En dat is geen baan, maar vrijwillig. Ik durfde een opmerking te maken, dat ze allemaal boeven zijn en dat ik het persoonlijk zonde van hun tijd vind. Nou, of ik niet aub zo snel mogelijk weer terug naar mijn “luizenleven” in NL wilden terugkeren.
Wat jij ook zegt, een “carrière” in de partij biedt helaas meer perspectieven in het leven dat een goede studie. Tenminste als je in GR wilt blijven leven. De goede studenten weten wel beter en de “goede” jeugd verdwijnt naar alle streken van de wind op ten duur als de studie eenmaal klaar is.
dat doen ze al van ouds. Sparta tegen Athene bv.
@Bruno, heb je de thriller “De rode Griek” van Paul Johnston gelezen ?
Goed boek met uitgangspunt terrorisme nu en de Griekse burgeroorlog in de Peloponessos op de achtergrond.
Nooit van gehoord @Mario. Bedoel je dit boek?
http://www.amazon.com/Last-Red-Death-Paul-Johnston/dp/0340825626/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=books&qid=1257414322&sr=1-4
Ja @Bruno, dat is het.
Echt goed hoor, een soort privé-detective in Athene – mooie beschrijvingen van het leven in de stad – wordt betrokken bij een moordzaak die eigenlijk terugvoert naar de burgeroorlog. Goede historische achtergrond met duiding en interessante informatie over de Peloponessos.
“A deeper shade of blue” is ook van hem en situeert zich op het eiland Trigono, dat ik niet ken. Het boek heb ik ook nog niet gevonden.