Na 5 jaar in Griekenland heb ik de Griekse orthodoxie nog niet helemaal begrepen. Er zijn grote verschillen met het Rooms-Katholicisme. Toch wordt dat ons niet geleerd op school, en het blijkt dat ze hier ook al niet goed weten waar een katholiek precies in gelooft (men is van oordeel dat de Katholieke kerk niet in de Heilige Geest gelooft – dus de Heilige Drievuldigheid niet aanvaardt).
Wat de Grieks Orthodoxe kerk wel gemeen heeft met de Rooms-Katholieke, is het feit dat schandalen haar niet vreemd zijn. En de laatste 2 maanden worden we overspoeld met schandalen allerhande.
Zo zijn er berichten over sex-uitspattingen, financiële wanpraktijken, omkoping van rechters en dergelijke meer. De bisschop van Athene, Christodoulos, wordt min of meer verantwoordelijk geacht voor de situatie. In ieder geval wordt van hem verwacht dat hij de Augiasstal, die de kerk is geworden, uitmest. Verder is er ook nog een schandaal in Jeruzalem. De Grieks Orthodoxe kerk is één van de grootste grondbezitters in Israël (de grond waarop de Knesset is gebouwd, is van haar). De patriarch van Jeruzalem heeft land verkocht aan de Joden en de Arabische volgelingen van de kerk zijn daar niet blij mee.
De Grieken zijn geschrokken, want ze staan achter hun religieuze leiders. Toch blijven meer en meer mensen weg uit de kerk. Maar er is een religieuze gemeenschap, de Eleftheri (de vrijen), die veel jongeren aantrekken. Ze maken platen (die erg goed verkopen), hebben een website, gaan carten met de jongeren (het is geen zicht om die baard vanonder een helm te zien, en praktisch kan het ook al niet zijn om met je habijt in zo’n ding plaats te nemen), en gaan ‘s avonds naar clubs om jongeren te overtuigen om naar de kerk te gaan. Time Magazine heeft zelfs een artikel over hen geschreven.
Heel wat bisschoppen zijn niet echt blij met die Freemonks, en vinden hun gedrag ongehoord. Maar het kan dus allemaal in de Grieks Orthodoxe kerk. En waarom niet, he?