… ofwel Μεγάλη ΠαÏασκευή, wanneer αι γενεαί πάσαι wordt gezongen.
Wil u graag dergelijke gezangen op CD, neem dan eens een kijkje in de discografie van zanger Petros Gaïtanos.
… ofwel Μεγάλη ΠαÏασκευή, wanneer αι γενεαί πάσαι wordt gezongen.
Wil u graag dergelijke gezangen op CD, neem dan eens een kijkje in de discografie van zanger Petros Gaïtanos.
Xylouris , Mitsias – I zoi en tafo
http://www.youtube.com/watch?v=2yW39rHxW2c&feature=related
ΚΑΛΗ ΑÎΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ
Prachtige uitvoering!
Kalo pasxa & kali anastasi!
Binnen anderhalf uur gaat het hier knallen.
Hemels mooi!
In de teneur van @Peters wijze woorden (‘Telefacts’ – 03/04/10 – 15.06) wens ook ik @iedereen een καλό πάσχα!
ΧÏιστος Ανεστη. παιδες.αντε να ναστηθει και η πατÏις.
Proficiat Bruno: ik heb de hymne al een viertal keer beluisterd, het is heel mooi. Ik vind het ook prima dat de tekst mee in beeld komt en laat ons zeggen dat ik er zo’n 70% van begrijp. Als je de tekst ziet, heb je ook meer tijd om het te begrijpen, dan dat je enkel gesproken/gezongen tekst hoort… Als ik in GR. ben, snap ik soms geen bal van wat die mensen vertellen! Het gaat me veel te vlug.
Zalig Pasen voor je ganse familie en ook aan al onze trouwe bloglezers!
Leo
Ik leerde Gaitanos kennen via een cd die ik lang geleden kocht bij de Fnac (Politeia D’ met Theodorakis).
Ik was meteen door zijn geluid gefascineerd en intussen heb ik zowat alles van hem in het rek staan.
Zijn meer laika en pop gerichte nummers vind ik minder gelukt (S’agapo giati esai oraia uitgezonderd natuurlijk), maar zijn interpretaties van Byzantijns Orthodoxe hymnes lijken niet van deze wereld. Ook zijn bewerkingen van traditionele repertoire (dimotika) zijn buitengewoon, vooral ook door de orkestraties.
Als introductie is de dubbele “Anthologia” de perfecte kennismaking.
Even terzijde, ik meen dat je het jaarlijkse “wonder” van het heilige licht uit Jeruzalem al eens aanhaalde tijdens één van je berichten.
Wat mij benieuwt, is hoe de moderne Griek denkt over dit vrij exclusieve orthodoxe wonder. Overheerst de scepsis (truuk met de allumeur) of blijft men geloven in dit wonder.
Heel wat Grieken zitten in vertwijfeling Perimeni , en niet alleen over dat “licht” maar ze houden het voor zichzelf tenzij ze in gesloten kring vertoeven. Ze blijven respect betonen . Een dame fluisterde me toe dat ze niet ter communie gaat omdat ze vies is aan dat lepeltje waar iedereen aan likt . Ik stond ietwat verbaasd dat ze het aan mij zei want ze kende me eigenlijk niet persoonlijk en toen begon het : ook geen ikonen kussen , enz. Maar zoiets wordt erg discreet toegegeven .
Zowat mysteries en mirakelen maken een godsdienst aantrekkelijk . Er moet wat mysterie rond hangen, uitermate luxe in klederdracht van de popen, veel kaarsjes, enorme luchters anders is de euforie in rook opgegaan . Een schrijfster tegen haar zoon toen hij haar vroeg ‘of ze daar nu allemaal in geloofde’ , antwoordde :’ Zoon het is zo’n mooi sprookje ,kom het me niet bederven .’
ΟΣΑ ΚΙΑ ÎΕΧΕΙΣ ΒΑΣΑÎΑ ÎΑ ΜΗ ΤΟ ΒΑÎΕΙΣ ΚΑΤΟ, ΦΑÎΤΑΣΟΥ ÎΑΜΑΣΤΕ ΑΡÎΙΑ ΕΤΟΥΤΟ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 🙂
ΧÏιστός ΑνÎστη
http://www.youtube.com/watch?v=8ZSyTUsdpu0&feature=related
ΧΡΟÎΙΑ ΠΟΛΛΑ
http://www.youtube.com/watch?v=irMuPEuq7UI&NR=1
Αληθώς ανÎστη!
@Eddy, het is inderdaad zoals @Jenny beschrijft. Er zijn mensen die inderdaad geloven dat het lepeltje van de Communie geen ziektes kan doorgeven en dat het Heilige Licht in Jerusalem enkel aan de Griekse patriarch wordt gegeven (die daarvoor uitgebreid wordt gecontroleerd door de Israelische politie om te zien of hij toch niet stiekem lucifers meeneemt) in de gespleten rots van het Heilige Graf. Dit soort dingen moet namelijk aantonen dat het Grieks-Orthodoxe geloof het enige juiste is, nietwaar?
Er zijn er anderen die er misschien het hunne van denken, maar hun stemmen hoor je zelden of nooit. En eigenlijk doet het er ook niet zo veel toe, vind ik. De sfeer met Pasen is erg overweldigend in Griekenland en daar mag wel een beetje (al of niet gespeeld) mysterie bij.
@Jenny: ik lag plat van het lachen toen ik dat hoorde :-)Ongelofelijk dat moderne mensen dat geloven! Want hoe desinfecteer je iets als je geen professioneel ontsmettingsmiddel hebt? Dan hou je het in een vlam, onder warm water of steek je het even in alcohol. Omdat de communielepel na elke communicant in warme wijn (=alcohol) wordt gedoopt en het brood op de bodem van de kelk ligt (vol alcohol dus), is de kans dat je zo een ziekte zou krijgen quasi onbestaande (wetenschappelijke uitleg op o.a. http://www.thenationalherald.com/article/42291 ; meer algemene uitleg op http://www.oca.org/QA.asp?ID=105&SID=3 ). Net zoals ten tijde van tuberculose, Spaanse griep en pest, heb je meer kans om iets op te lopen van een hoestende voorbijganger in de winkel, op straat of op de bus… Tijdens de Grote Pest wist men al dat een mondmaskertje meer helpt dan de communie te weigeren 😀
Ik ben zelf meer dan behoorlijk sceptisch tov wonderen, dus ook tov het “H. Licht”, zeker door alles poespas er rond. De “truuk met de allumeur” ligt voor de hand. Sinds ik het verhaal hoorde van een bevriende ooggetuige twijfel ik echter. Die vertelde dat het vuur ahw rondknettert, en de kaarsen bij sommigen spontaan beginnen branden op ruime afstand van de patriarch. Bovendien verbrand je je er de eerste minuten niet aan (er bestaan filmpjes van mensen die hun haar in de vlammen houden). Het is een mirakel (?) met een hoog David Copperfield gehalte, waar ik geen touw kan aan vastknopen.
Zelfs al zou het waar zijn, vind ik het toch gevaarlijk om er uw geloof op te baseren. De orthodoxe kerkvaders waarschuwen daar trouwens ook voor, in navolging van Christus, die meer wel dan niet vroeg om de wonderen die Hij verrichtte stil te houden. In “De gebroeders Karamazov” (van “kerkvader” 😉 Dostojevskij) staat de duidelijkste waarschuwing. De Grootinquisiteur verwijt daar aan Christus dat Hij niet inging op de verleiding van de duivel in de woestijn om de mensen door wonderen aan Zich te binden. De grootinquisiteur deed dat namelijk wel, omdat hij vond dat de vrijheid een geschenk van God was dat de mens niet aankan. Wie oren heeft, hij hore 😉
Kijk eens op http://www.youtube.com/watch?v=ys8hNr7BZ70&NR=1
Wat mij opvalt is dat in eerste instantie geen kaarsen gebruikt worden maar een soort fakkels. Weet iemand hier meer over? Hoe komen de pelgrims hier aan?
Bekijk in dit verband eens http://www.wonderhowto.com/how-to-fireballs-can-hold-hand-110568/(vuur zonder te verbranden)
Bij één van de vele youtube filmpjes over dit onderwerp “deze oneerbiedige commentaar: davidlars99 if u fart close to a lighter, u will see some holy fire… “.Maar dit terzijde.
De Armeense en Koptische patriarchen ontvangen als tweede het vuur. Het is voor mij dus ook een groot mirakel dat zij, als bevoorrechte getuigen van het wonder (dat de Orthodoxe godsdienst als de ware moet aanduiden), zich niet ter plaatse bekeren.
Eddy
Spijtig dat mijn kennis over het geloof beperkt is en dat ik er niet over mee kan spreken, maar ik durf wedden als jullie de juiste persoon voor u hadden gelijk onze leraars Orthodoxe Levenswijze indertijd (Patrick Stangè en Bart Verbeke zaliger) jullie zeker een bevredigend antwoord gingen krijgen.
Europa, in feite zijn mirakels verspilde energie.
De gelovigen worden er niet beter van en de anderen overtuigen ze toch niet, wegens niet 100% zuiver op de graat.
Wat die leraars Orthodoxe levenswijze betreft. Ik heb godsdiensten die door mensen uitgelegd moeten worden altijd wat verdacht gevonden.
Bovendien kent elke godsdienst zijn eigen wonderen om zijn gelijk op te eisen.
Gelovigen die elkaar niet meer de kop inslaan, dat zou pas een mirakel zijn.
@penimeni, helemaal mee eens. In het algemeen vind ik elke geinstitutionaliseerde religie iets om van te rillen. De paassfeer zou dan wel misschien leuk kunnen zijn hier in Griekenland, ik kan er toch nooit echt van genieten.
@Peter J & Penimeni, generaliseren dat gelovigen elkaar alleen maar de kop inslaan is een even groot cliché als beweren dat alle(en) gelovigen liefde- en vredevol samenleven.
Ook al is het niet aan mij besteed om zoiets als een god(sdienst) nodig te hebben, die me zegt wat mag en niet mag, feit is echter dat godsdienst(en) een zeer grote rol heeft gespeeld en nog speelt in de geschiedenis van de mensheid (helaas vaak niet in positieve zin) en in het leven van vele mensen; in die zin vind ik het altijd leerrijk om méér te weten te komen over religies, ongeacht wat ik daar zelf over denk. Als de ‘uitleg’ dan ook nog eens van gematigde gelovigen komt, die praten met kennis van zaken, dan lijkt me onderbouwde achtergrondinformatie over een godsdienst (los van het institutionele!) eerder interessant dan verdacht en kan ik daar alleen maar respect voor hebben. Waar ik maar geen begrip voor kan opbrengen is voor die behoefte van vrijzinnigen of atheïsten om elke exegese a priori te relateren aan hun eigen beleving en visie en van daaruit voortdurend op het geloof af te geven. Respect hebben voor iets en kennis vergaren over iets staat toch los van je eigen ideeën en beleving hier rond. Of zoals het spreekwoord zegt: hoe minder kennis, hoe haastiger het vonnis.
Mijn vrouw blijft steevast geloven in de wonderlijke werking van een icoon in Lipsi (waar droge takjes elk jaar weer bloemen krijgen). Zo zijn er vele “wonderen” natuurlijk. Naar het schijnt zouden wetenschappers al geprobeerd hebben om er een verklaring voor te vinden, maar dat is tot dusver nog niet gelukt.
Ik ben zelf totaal niet religieus, maar hier in Griekenland heb ik wel meer begrip kunnen opbrengen voor “het sprookje”, zoals @Jenny dat noemde in een vorige post. Misschien omdat ik in vele gevallen de link probeer te leggen met de oudheid (heb destijds genoeg Oudgrieks moeten lezen, dus er is nog wel een en ander blijven hangen). Bovendien verenigen die gebruiken de mensen hier – het religieuze strikje is er volgens mij pas veel later rond gewonden.
Ik kan daarom wel van de paassfeer genieten, maar ik besef wel dat ik er naar kijk vanuit de rol van een halve buitenstaander. In ieder geval is het voor mij reden genoeg om te feesten, waarom niet, he?
@penimeni, dat gelovigen elkaar de kop inslaan, dat is een argument dat heel vaak door (ex-)katholieken wordt gebruikt, om begrijpelijke redenen. De geschiedenis van het rooms-katholicisme is er geen om trots op te zijn. Dergelijke geschiedenis heeft de orthodoxie, voor zover ik weet, niet (of toch in veel mindere mate) en ik denk dat dit ook een reden is waarom minder orthodoxen zich van hun kerk afkeren dan katholieken.
@Penimeni: die “fakkels” zijn bundels van 33 kaarsen (zoals het aantal levensjaren van Christus). Dat geeft bovendien een spectaculaire vlam, re! 😉
maak niet uit waar in je gelooft als je maar gelooft
de wetenschap heeft vaak genoeg bewezen met experimenten dat als u geloof sterk is je meestal u doel bereikt . had eens gelezen bv een patient had last van iets weet niet meer wat dokters gaven hem een gewoon aspirientje zeiden tegen hem is wondermiddel patient nam dat in geloofde dat en klachten waren over en zo waren nog van die vb met operaties ….
“Geloof verzet bergen”, zegt men in het Nederlands. En daar geloof ik dan ook in: het is de kracht van het verstand, weliswaar.
“Uit onze hersenen, en alleen uit onze hersenen, komt al ons plezier, onze vreugde en blijdschap, en zo ook onze zorgen en onze pijn.†(auteur: Hippocrates (!))