We wisten natuurlijk al sinds de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in oktober dat er een extreem-rechts sujet in de gemeenteraad van Athene zou zetelen. Door de enorme problemen met migranten in de wijk Agios Panteleimonas, hebben de bewoners van die buurt massaal op Nikos Michaloliakos gestemd. Michaloliakos is de leider van de extreem-rechtse organisatie Chrysi Avgi (gouden dageraad).
Gisteren kwam hij opdagen op de gemeenteraad, geflankeerd door 8 zware jongens. U kent het type: kortgeschoren kleerkasten, die in België wel vaker te vinden zijn aan de deur van discotheken. Daarbij bracht hij ook nog eens de nazi-groet.
De nieuwe burgemeester van Athene, Giorgos Kaminis, veroordeelde het gebaar, maar vond dat er niet meer aandacht moest aan besteed worden dan nodig.
Maar het is toch wel een teken. Voeg daarbij dat de woordvoerder van de extreem-rechtse politieke partij LAOS eergisteren doodgemoedereerd in een politieke talkshow kwam verkondigen dat illegale immigraten misschien maar moeten worden neergeknald nadat ze 2 waarschuwingen hebben gekregen dat ze het land niet binnen mogen. Bovendien vond hij ook dat het hek dat aan de Evros zal worden gebouwd, misschien maar best met beton kan worden gebouwd, want een afsluiting met ijzerdraad zal zeker niet volstaan.
Dergelijke extremiteiten vinden hoe langer hoe meer ingang in het dagdagelijkse leven. Nu drukken Grieken zich over het algemeen heel wat minder genuanceerd uit dan de meeste andere Europeanen, maar ik vind dit toch wel een gevaarlijke ontwikkeling.
ze willen ook hoog spaning aan het hek zetten.
en torens met wachters dat iedereen dat langs gaat dood schieten. maar de ene richting ,he. de grieken dat straks de land uit gaan vluchten.
De EU heeft het recht om zijn grenzen op eender welke manier te bewaken nu nog de juiste vinden. Ik denk dat dit hek wel iets zal helpen, maar wat echt effectief helpt zijn gewoon meer landmijnen plaatsen deze hebben in het verleden al hun nut bewezen.
Ik zie geen Grieken oostwaards gaan vluchten tenzij ze een goed business programma op zak hebben.
Het wordt toch noodzakelijk dat er iets ondernomen wordt met dit probleem , of zoals vroeger al geopperd : geef ze allemaal een pasje en de kortste route het land uit.
Hallo Bruno. Lees je blog altijd met veel interesse. Je opmerking vandaag, dat Grieken zich over het algemeen heel wat minder genuanceerd uitdrukken dan de meeste andere Europeanen, interesseert me in ‘t bijzonder. Dat is nl ook mijn ervaring, maar weet nooit of dat een persoonlijke observatie is me of dat het in zn algemeen gezegd kan worden. Zou het wel leuk vinden er wat meer over te lezen, wat jouw ervaringen ermee zijn als inwoner van het land?
@Bruno Ik neem aan dat je doelt op het programma ‘ prosopo me prosopo’ van Nikos Chatzinikolaou? Ik heb met stijgende verbazing gekeken hoe de gemoederen hoogopliepen tijdens de discussie over illegale immigranten. Een volk dat zelf beginjaren ’60 massaal hun heil in het buitenland zocht voor een betere toekomst is weinig gastvrij tegenover immigranten. Het trieste is dat de meeste immigranten niets eens in Griekenland willen verblijven, ze willen het liefst door naar een ander land binnen de EU. Dat Grieken zich minder genuanceerd uitdrukken dan de meeste Europeanen heb ik ondertussen wel gemerkt vooral als het immigranten betreft, racistische opmerkingen worden dan niet geschuwd.
Dat volk wat massaal hun heil in het buitenland zocht voor een betere toekomst is langs de grenswacht gekomen met onderlinge overeenkomsten tussen de twee landen en dat ander volk die illegale immigranten zijn als dieven in de nacht Griekenland binnegekomen dat is het verschil,en bij mijn weten veroorzaakte de gastarbeiders niet de zelfde problemen als deze mensen nu in Griekenland. Wij mogen natuurlijk niet alle illegale immigranten langs de zelfde kam scheren maar als iemand geen geld heeft is het normaal dat hij de makkelijkste weg kiest en dat is stelen maar langs de andere kant is het ook normaal dat de Grieken in opstand komen als de regering zelf niks aan dat probleem doet,ofwel neem je het probleem aan de bron aan ofwel zorg je voor een tijdelijke opvang in een gesloten instelling maar ja dat zie ik niet gebeuren in Griekenland en dan krijg je natuurlijk van die taferelen.
Inderdaad @Europa , groot verschil tussen Grieken die legaal expatrieerden en de illegalen die nu over de vloer komen en van geen hout pijlen kunnen maken want ze hebben een totaal verschillende levenswijze en kultuur.Ze zijn volledig stuurloos . Indertijd kwamen Italianen,Spanjaarden,Grieken,N.Afrikanen naar W.Europa maar ze kwamen onder werkcontract .
Ik herinner me niet @Sylvia dat in de jaren’60,inwijkelingen massaal op straat lagen te slapen en dat men ‘s nachts beter binnenshuis bleef !Je vergelijking gaat niet op!
mag ik een tip geven . zoek iedereen deze film en kijk maar .
http://www.youtube.com/watch?v=LXnsNooM_OA
@Europa @Jenny ik vergelijk niet, ik had alleen wat meer emphatie verwacht van de Grieken jegens immigranten. Het blijft triest dat ze op de straat moeten overleven, zonder geld, slaapplaats of eten. Ik snap heel goed dat Griekenland het de grote aantallen illegalen immigranten niet aan kan. Ik hoop dat er snel een oplossing voor dit probleem komt voor zowel de Grieken als de illegale immigranten die zich al in Griekenland bevinden.
Bravo @Tzimi, Costa Gavras!
We lijken een belangrijke vraag niet te stellen: waarom komen die mensen naar hier? Misschien omdat sommigen het nodig vonden om hele bevolkingsgroepen “naar de Middeleeuwen te bombarderen”? Logisch toch dat je dan op zoek gaat naar een toekomst? En dat je dan de gemakkelijkste weg zoekt – en die loopt via Griekenland.
We mogen bovendien ook niet vergeten dat die immigranten voor sommigen heel erg welkom zijn: ultra-goedkope werkkrachten die nergens zijn ingeschreven en voor wie je geen sociale bijdragen moet betalen. Sommige van onze Griekse medemensen zijn stinkend rijk aan het worden met de ellende die deze mensen ondergaan. En ja, zo zijn er inderdaad minder jobs voor de anderen, maar wie is daar de schuld van? De immigranten, of diegenen die hen illegaal aan het werk zetten?
En dat hekje van 12 km zal heus niet helpen, in wat voor materiaal je het ook bouwt (inderdaad @SYlvia, ik had het over “prosopo me prosopo”). Het probleem is veel te groot voor Griekenland om het alleen op te lossen (en dan komt er nog een Duitse CDU-politicus zeggen dat Griekenland uit de Schengen-zone moet stappen omdat het de illegalen niet binnen kan houden, ongelofelijk).
Daarom vind ik de oplossing van @Jenny nog de beste: geeft ze allemaal hun papieren. Binnen een aantal weken zijn ze hier allemaal weg; Griekenland heeft geen last meer met mensenrechtenorganisaties en de andere Europese landen, die zo nodig moesten gaan bombarderen, kunnen dan de gevolgen van hun oorlog zelf dragen.
@Sanne: wat het ongenuanceerd taalgebruik van de Grieken betreft, daar zal ik eens een aparte post aan wijden, lijkt me.
@Bruno , als GR zo’n pasjes gaat uitgeven , ga je nogal wat reacties van de EU krijgen want zij zijn ‘menslievend’ maar willen die stroom vluchtelingen niet voor HUN deurdrempel .
Voila, dat bedoel ik net @Jenny – dan MOETEN ze zich er wel mee bezig houden. Want het is een Europees probleem.
Pffffffffffffff, ik ben die sloganeske simplificaties over illegale vluchtelingen zooooo 🙁 moe 🙁 dat ik me geeneens de moeite nog kan/wil nemen om er iets over te zeggen. Daarom: goed gesproken @Bruno, eindelijk een beetje nuance en een doordachte schets van deze problematiek (al blijf ik serieuze bedenkingen hebben bij het idee dat je opperde om dan maar iedereen te legaliseren).
@Sanne, hier ( http://standaard.typepad.com/en_nu_even_elders/2006/05/racisme.html ) heb je al een aanzet (artikel & reacties) in afwachting op @Bruno’s post.
Of anders hier: http://btersago.com/blog/?p=1702
Maar dan heb je natuurlijk de reacties niet.
Ach @Roosje, dat idee is niet meer dan een boutade. Als je het probleem niet in zijn globaliteit bekijkt, zal er nooit een oplossing komen.
Dat had ik wel zo begrepen @Bruno, maar er worden al zóveel oneliners over verkondigd, dat ze een eigen leven gaan leiden, waardoor ik haast niets meer kan relativeren.
Méér nog: ik heb de indruk dat dit ‘eigen leven’ nog het ENIGE leven is dat er geleid wordt en vind dat wijdverbreid dogmatisch denken even beangstigend als het feit dat er nooit een oplossing zal komen.
Op 11 januari schreef ik een verhaal voor de PVDA Krimpenerwaard (NL). een belangrijk deel ervan ging over de muur/het hek. een deel eruit:
Op onze vliegreis naar Nederland voor de kerst zat ik naast een boer uit die streek. Sterker, zijn land grenst aan de rivier. Hij had 6 jaar in Roermond gewoond en sprak goed Nederlands. Op dat moment had de KRO (meen ik) net een documentaire uitgezonden over de erbarmelijke situatie van vluchtelingen aan de grens. De reis vloog letterlijk om. Ademloos luisterde ik naar zijn verhalen. Ook over hoe moeilijk het leven als landbouwer is. Natuurlijk. Boeren horen te klagen, ook Griekse. Maar vooral over zijn onmacht.
Hij vertelde dat hij samen met dorpsgenoten stiekem ‘s nachts oude broden over het hek van de opvang gooit. Waar plaats is voor tientallen zitten nu honderden. Maar het meest raakte mij het verhaal van twee vrouwen, moeder en dochter, die hij op een ochtend op zijn land vond. Gewond, onderkoeld, ledematen al zwart van bevriezing. Alles hadden die vrouwen over voor het leven in een vrij land. Hij belde de politie voor hulp. En kreeg op zijn donder. Hij moest maar bellen als ze dood waren. Nu konden ze er niets mee.
Er lopen nu ook Europese grenswachten. Maar volgens de boer verbetert dat de situatie niet. Maar wat dan wel?
Zolang we bang zijn voor de mensen buiten die met ons mee willen delen, helpen denk ik de hoogste muren niet. De oorzaak blijft, de noodzaak blijft.
In de politiek maak je keuzes. Kies je voor (schijn)veiligheid van extra muren, strengere regels voor bepaalde groepen, meer budget voor veiligheid, dure vliegtuigen of voor eerlijk delen en samen leven. Leidt je paramilitairen op in Afghanistan of bouw je huizen en scholen.
de zelfde Pvda dat samen met Cda voor de wederafbouw van afganistan en Irak hebben gezorgt??
dezelfde Yes Sir!!! nederlandse regeringen? die afgaanen die niet kunnen lezen en schrijven opleiden ???
Dankjewel Roosje en Bruna 🙂 Mijn ervaringen zijn o.a. over ungenuanceerde uitspraken over homofilie (een Griekse vriend die verder echt intelligent etc is zegt dat hij homo’s in elkaar zou slaan, wat moet je daar nou mee??). Sowieso schrik ik wel eens van de Griekse directheid/botheid, en dat als botte Nederlander! Weet alleen nooit of mijn ervaringen persoonlijk zijn of dat het een meer algemeen, cultureel verschijnsel is.
En Jan, ik zou best het hele verhaal willen lezen waar je aan refereert?
De Muur van Hadrianus, de Chinese Muur, de Berlijnse Muur,… allemaal zijn ze gevallen.
Aaah @Sanne, de Griekse benadering van homofilie!
Het is erg dubbel: ze verheerlijken hun geschiedenis maar van de liefde tussen twee mannen in de Griekse oudheid willen ze niet weten. Er heerst een ware homofobie, maar als je ‘s middags de televisie aan zet, stikt het van de homo’s in de “lifestyle” programma’s.
καλο Ïε μπαγασα. τωÏα που δεν δουλευεις μην κοιτας πολυ τηλεοÏαση ,ξεÏεις κολλαει η αθενεια.
hoe heet hij met de grote stralend wit rij tanden??
Alexandros Petridis!
@Bruna, dat is mijn antwoord natuurlijk ook, ik herinner hem graag aan de Griekse historie, maar dat wil hij dan niet horen, haha! Maar ik wist niet dat er in Griekenland wel ook homo’s op TV zijn (echt openlijk of alleen duidelijk voor wie het wil zien?) Ik ga het iig gebruiken in de volgende discussie 😉
Sorry, dat moet Bruno <– zijn, ahum…
@Sanne, meer openlijk dan op de “lifestyle” programma’s kun je ze niet hebben! O ja, er is niet 1 Griekse soap waarin geen homo opdraaft. Ik zei het al: een erg dubbele houding tegenover homofilie. Als het om “artiesten” gaat, mag het blijkbaar wel.
Kijk anders maar eens naar deze palikaria:
– http://www.youtube.com/watch?v=AKCerRgdBn4
– http://www.youtube.com/watch?v=QYMRk0dT_1k&feature=related
– http://www.youtube.com/watch?v=RfCOY9o_32k
– http://www.youtube.com/watch?v=an3y6ntHT4w&feature=related
Ik woon zelf met mijn man in een klein dorp. En merk niets van homofobie. En dat kleine beetje dat er is negeer ik gewoon. De pappa groet me, bij de bakker wordt ik lief geholpen. Alleen de niet openlijke homo’s, vooral die getrouwd zijn , negeren ons. Maar belangrijker vind ik dat in een bergdorp een stukje verder twee jonge Griekse jongens uit de kast zijn gekomen. En dat deze regering een soort homohuwelik of registratie mogelijk gaat maken.
De jaren 60 van welke eeuw? Honderden jaren geleden emigreerden Grieken al naar Uzbekistan en Pakistan. Mogen hun nazaten alsjeblieft op zoek naar hun roots? 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_diaspora
Van New York tot Melbourne, in de twee vorige eeuwen lagen de straten daar wel degelijk vol met hongerige Grieken zonder paspoort, op zoek naar een betere toekomst voor hun kinderen!
( Waarmee ik zeker niet wil pleiten voor het idee om Griekenland te laten opdraaien voor het gigantische vluchtelingenprobleem. Van onze eigen bruine regering kunnen we niets constructiefs verwachten, helaas…)
@Jan, dat is een hoopvol bericht, zeker vanuit een dorp. Maar misschien is het met de homofobie wel zoals met zo veel andere dingen. Als er geen homofielen in de buurt zijn, hoor je stoere taal. Van zodra er een homofiel in de parea zit, wordt het meteen een stuk stiller?
Dit schep een precedent dat serieuze gevolgen zal hebben voor het Europees en Belgisch asielbeleid! Én het Grieks non-beleid??
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110121_052
http://www.demorgen.be/dm/nl/983/Nieuws/article/detail/1211314/2011/01/21/Belgie-schond-mensenrechten-bij-doorverwijzing-Afghaanse-asielzoeker.dhtml
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1010783/wathelet-gaat-asielvragen-uit-griekenland-prioritair-behandelen.aspx
http://www.gva.be/dekrant/experts/johndewit/piryns-groen-klaagt-asielbeleid-aan.aspx