De Londen – Athene connectie

De rellen in Londen zijn niet de eerste die we zien in een Europese hoofdstad. In 2005 en 2007 kende Parijs al soortgelijke rellen en in 2008 was het de beurt aan Athene. Niet toevallig was de aanleiding voor alle deze rellen het feit dat een jongeman door de politie werd doodgeschoten.

Natuurlijk is een dergelijk incident op zichzelf niet voldoende reden om te gaan plunderen en vernielen op een schaal zoals we dat in Londen zien. Evenmin kun je gaan zeggen dat het acties zijn van marginale nietsnutten die enkel uit zijn op het stelen van goederen en geen enkel sociaal besef hebben. Het is goed om te gaan zoeken naar de reden van de Londense rellen. Ook de Griekse politici zouden daar best eens rekening mee kunnen houden, want het is absoluut niet ondenkbaar dat dergelijke toestanden zich tegen het eind van het jaar hier in Athene ook wel eens kunnen gaan voordoen.

Sommige relschoppers en plunderaars hebben geen geld, geen job en geen perspectief op een betere toekomst: ze worden gebombardeerd met reclame voor producten die duurder zijn dan de maandelijkse uitkering waarop ze opeens geen recht meer hebben omdat de overheid besparingen moet doorvoeren om de koers van de obligaties op peil te houden. Anderen zijn rijkeluiskinderen die geen enkel normbesef meer hebben en plunderen voor de lol omdat ze toch genoeg geld hebben om ongestraft aan hun grillen tegemoet te komen.

Politici die dan gaan oproepen tot gemeenschapszin (en de jongeren veroordelen omdat ze die gemeenschapszin niet hebben), zijn wel heel hypocriet. Vooral in het Verenigd Koninkijk leeft men in een hyperindividualistische maatschappij die hard word gepromoot door de politieke partijen die er nu aan de macht zijn. En verder komt het er vooral op neer dat je moet consumeren, zelfs al heb je daar de middelen totaal niet voor en kun je per maand nauwelijks rondkomen.

Rellen kunnen we alleszins verwachten in Athene vanaf september. De vakbonden rollen nu al de spierballen en zeggen dat ze alle middelen uit de kast zullen halen om te protesteren tegen privatiseringen, het ontslagen ontslaan van ambtenaren en het snijden in de salarissen.

Maar ook jongeren zullen zeker niet bij de pakken blijven zitten. Met de werkloosheid die werkelijk de pan uit swingt (meer dan 40% bij jongeren tussen 15 en 24) , zijn ook zijn elk perspectief op een beter toekomst kwijt, laat staan dat ze geld hebben om te overleven. In Londen heb je weliswaar een extra rassendimensie, die hier niet bestaat, maar ook hier begint het individualisme zwaar door te wegen. Verder groeien jongeren hier ook op in een maatschappij die alsmaar meer consumptiegericht is. Als dat er wordt ingepompt, terwijl je nauwelijks de middelen hebt om te overleven, dan creeert zoiets frustratie.

Ik ben echt niet al te optimistisch voor wat september in Athene zal brengen.

16 thoughts on “De Londen – Athene connectie

  1. Er is maar weinig nodig om een golf van ongenoegzaamheid het leven in te blazen.We hebben gezien hoe een vonk zich verspreid heeft over N.Afrika ,dan de verontwaardigen in het Middelands Zeegebied van Spanje tot Israel en iedereen verwacht zich aan rellen in september.Vanmorgen was ik bij de lokale kapster (doe ik zoeens om de 6 maanden!:)en daar hadden de dames erg sombere vooruitzichten maar anderzijds waren al hun vriendinnen met vakantie op de eilanden.Crisis maar ik kom er niet goed bij :de kapster had geen 10Euro om me pasgeld te geven.Waarlijk,ze heeft haar porte monnaie omgekeerd en daar stak 4,20Eur in , de dames die er hun vingers en teennagels kwamen laten vernissen hebben proberen bij te leggen en allemaal tesamen kwamen ze dan aan 9,20Euro!
    ‘k Ben verontschuldigend glimlachend vertrokken en het daarbij gelaten.Denk dat ik meer verlegen was dan zijzelf.
    Ik snap niet dat je platzak bent en zelf je nagels niet kunt vernissen,daarvoor naar de kapster gaat om er ook koffie te drinken en sigaretten te paffen.
    De kapster heeft haar dochter naar de kiosk gestuurd om er wat crackers gaan te kopen en kleingeld te krijgen van mijn 50Euro biljet.
    Heeft iemand van de lezers in hun kinderjaren aan schoolsparen gedaan ? Wij gingen ‘s maandags onze centjes die van de grootouders kregen aan onze onderwijzer/es geven die het op een spaarboekje noteerde.We hadden een spaarvarken en als ik hier zoiets vertel,dan kijken ze raar op.

  2. Net terug van Kreta en Athene.
    Wat ik zag ,stemt echt tot nadenken. De familie en kennissen die ik ontmoette komen rond, maar ik ben geschrokken dat er nog steeds geen mentaliteitsverandering door komt.
    Het heeft me geraakt hoe onvriendelijk-soms echt racistisch- er omgegaan wordt met allochtonen.20 jaar geleden waren het de Albanezen die het verkorven hebben, nu zijn het de Pakistani.
    Mijn zoon van 17 doet hier in België een vakantiejob in de supermarkt en zijn Griekse familie heeft daar dus echt een drama van gemaakt. To paidi…Dat hij zo leert qua attitude, sparen en zo, dat snappen ze niet.Laat die jongen toch 2 maand vakantie!

    En toch hou ik zo ontzettend van dit land, ik kan het echt niet helpen…

  3. @Anna….en dan over een paar jaar klagen ze waarschijnlijk dat hij het beter heeft dan zijn neven.

  4. Het probleem Anna is dat DE GRIEK houdt niet van zijn land. de zelfde denkt mijn familie ook over de 16 jarige werkende zon van ons.school en in de supermarket 2 keer per week dat is te veel. vroeger was dat niet zo. ik ging met mijn vader op de fabriek alle zomers werken van af mijn 13de.
    de griek houdt niet van zijn land zo als de dichter zegt,banditen en katsapliades zijn de meeste grieken.
    Κρυφά και φανερά σ’ ακολουθούνε
    οι συμμορίες κι οι βασανιστές
    και ψάχνουν μέρα – νύχτα να σε βρούνε,
    μα δεν υπάρχει δρόμος να διαβούνε
    γιατί ποτέ δεν ήταν ποιητές,
    το χώμα που πατούν να προσκυνούνε

  5. Wat me ook opviel is dat er zo weinig gemeenschapsgevoel, respect is. Verder dan de eigen familie kijkt men meestal niet.
    Athene is augustus is zalig rustig maar ik vermoed dat ik altijd net dat ietsje meer thuis zal zijn in Kreta…

  6. Ik weet niet @Tzimi of de Griek al of niet van z’n land houdt maar dwepen doet hij wel , en fier zijn over een glorierijk verleden ook alsof hij er deel van uitmaakt en hem ook erebetoon ten gunste moet vallen,dat wel !:)
    De plotse welvaart heeft een ommezwaai in levenswijze gebracht , de mensen waren er niet klaar voor net als iemand die nooit tienerjaren meegemaakt heeft om volwassen te worden.

  7. welke verleden??van oude griekenland?? wat weet de griek daar over?? o kolos tis Manolidou intreseert hem meer?? en welke verleden?? van de Klein Azie?? eigen schuld??Emfilios?? Junta?? Papandreou en Tsovolas?? hij gaaf alles aan de volk,aleen hij vertelde niet ,dat geleende geld was en ooit zou terug moet betaalt worden.
    ik ben klaar met deze bourdelo. het is dat ik daar vandan kom anders ging ik al lang naar Montenegro op Vakantie.

  8. Niet overdrijven @Tzimi.Ik weet niet of ik bevoorrecht ben maar mijn grieks gezelschap kent de klassieke geschiedenis en mythologie door en door.Hun boekenkasten staan er vol van.En zelf hebben ze veel en gefundeerde kritiek op de huidige poltiek van hun land maar het is beter als buitenstaander geen opmerkingen te maken .Ze blijven hun land verdedigen en het woord ‘bordello’ mogen ze zelf gebruiken maar als vreemde kun je adrenaline de hoogte insturen en dan krijgen ze het met mekaar aan de stok.!:) Neem ze als ze zijn en maak je er niet druk om.

  9. Πλακα κανεις;;ik heb daar een broer zonder werk ,een weduwe schoonzus ook zonder werk en jonge familie die nu al naar kijk waneer weg zullen gaan uit deze ,Ja bourdelo is niet eens goed beschreven want zelfs een bourdelo heeft regels en is winst makend.als het niet werk ruil je de dames maar de grieken kijken al 30 jaar na (incl mijzelf ) en ze ruilen niet de 300 dames en heren die de leiding hebben.
    wacht maar even over 2 weken in September zou de feest weer beginnen.
    klein vb, ik was zaterdag ochtend in Venetie ,5 groot cruizeschepen stonden daar. een paar waren zo groot als 3 polikatikies naast elkaar elk een schip. hutten met balkonnen,zo een kruiz is niet goedkoop en deze volk ging allemaal naar Venetie geld brengen omdat op Peireus en ik weet niet welke andere griekse stad de Pame of de Denpame of taxi bende olie op de weg gooit. daar had mijn broer anders mischien als taxi chauffer kunnen werken of op een vrachtauto als bevoorading van deze schepen,desnoods had Pasok hem op een baantje in de haven kunnnen zetten. ik maak mij niet drul ,ik ben woest ,net terug gekomen.
    probeer eens van Volos naar Athene of Thessaloniki te rijden. ik was nog geen 100 kms weg uit Athene en ik moest al 3 keer stoppen om 3 euro per keer te betalen voor tol. richting thessaloniki zul je merken dat je meer dan 10 euro kwijt ben voor de oude Tempi stukje de Agios Panteleimonas rotweg en ik weet niet hoe veel stukken gaten in de weg.
    Nieuw weg richting Igoumenitsa meer tunnels dan in Zwitserland bijna gratis voor iedereen ,was het zo moeijleik om daar moderne tols neer te zetten??
    ik stop want ik ben zo als je zie ,poli fortomenos me to ilithio xaos pou legete ellas.
    en de griek ook zeker is niet iedereeen gelijk, hij kan well boeken hebben gelezen en de geschiedenis kennen maar kijk zo als vandaag de meeste bidden en knielen en kussen de ikoon van Panagia om de redding te vragen. zie je enige verschil met Iran bv. eigenlijk moest griekenland Xristianiki Orthodoksi Diktatoria ton Balkanion als naam kiezen.
    Γαμω την ατυχια μου!!

  10. @Bruno: er staat een “Antwerpisme” in je tekst; je bedoelde waarschijnlijk “het ontslaan van ambtenaren”?

    @Tzimis: voeg er maar rustig aan toe dat ze eigenlijk ook weinig afweten van hun geloof. Hebzucht, individualisme, consumptiedrang, onverschilligheid tov het milieu enz. staan daar namelijk haaks op. Waarom wordt bv. Bartholomeos anders “de Groene Patriarch” genoemd (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ecumenical_Patriarch_Bartholomew_I_of_Constantinople#Accomplishments)?
    Grieken zijn allemaal Grieks-orthodox, maar stel er vooral geen vragen over! Een dergelijke bekrompen visie lijkt inderdaad eerder Iraans…

  11. PS: de houding van Griekse politici doet wat denken aan de ex-communistische “kaarsjesaanstekers” zoals Boris Jetsin. Je zag/ziet ze regelmatig in de kerk, zonder dat dit invloed leek te hebben op hun “normen en waarden” ((c) Balkenende :))

  12. Staken de communistische “kaarjesaanstekens” ook geen duitje in de offerblok @Bertinos ?:)

  13. voor de comunisten in greek style geld Στον αγωνα ενωμενοι ,και στην μασα χωριστα. toen Xarilaos de baas was kon ik ze hebben met Aleka niet. en vergeet niet ik heb lang genoeg naast hun gewerk en ook in Perissos binnen geweest.zelfs mijn vader niet eens lid van kocht de Rizospastis in moeilijke tijden, om te steunen.
    toch verbazend is in een land waar vroeger 99.9 orthodox waren ,de KKE 6 a 7 % van de stemmen haalde.behalve Cyprus waar elders bestaat zo een sterke komunistishe partij dan in gr?

  14. @Jenny: dat klopt, en in Rusland realiseert men zich intussen dat je de Kerk niet kunt heropbouwen door enkel de kerkgebouwen te herbouwen. Als geloof, en zeker het orthodox christendom, enkel een ideologie wordt, loopt het mis (Iran is maar één voorbeeld).

    In een veelbetekenend stukje interview heeft aartsbisschop Hiëronymos trouwens de schuld van de Kerk aan de crisis erkend, en met zoveel woorden gezegd dat Griekenland een mentaliteitswijziging nodig heeft om er uit te geraken:
    “Η κρίση είναι πνευματική και γι’ αυτό φταίμε όλοι μας. […] Όλοι είχαμε και έχουμε ευθύνη, λίγη – πολλή, για την κατάσταση της χώρας μας. Ακόμα και για το πιο απλό, παραδείγματος χάριν, το ρουσφέτι, όλοι μας το έχουμε ζητήσει είτε για εμάς τους ίδιους είτε για κάποιον δικό μας άνθρωπο. Είναι πνευματική η κρίση και δεν υπάρχει άλλη λύση. Λύση είναι μόνο αυτή που είπε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής: Μετανοείτε! Και μετάνοια τι είναι; Αλλαγή μυαλού, σκέψης και επομένως αλλαγή τρόπου ζωής. Αν δεν μάθουμε να ζούμε διαφορετικά δεν θα μπορέσουμε να ξεφύγουμε από την κρίση.”

  15. je heb in griekenland naast de hele plaag ook de zwarte ,anders bekend Papadario. om niet te zeggen papario. en ik bedoel niet de arme priester in de dorp al hoewel velen kun je ook ophangen van hun baard.ik bedoel de top van de griekse kerk.
    Bertinos ,aub niet roeren in de emmer met dat zwarte stront.

  16. sorry gele plaag ,moet zijn, erger dan de gele koorts.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *