In tijden van crisis, zoeken mensen vaak hun toevlucht tot extremisme. In die context moet de opkomst van Gouden Dageraad in Griekenland dan ook worden gezien. Volgens de Griekse overheid is de toenemende populariteit van SYRIZA ook een vorm van extremisme, maar dan naar links. In ieder geval zien we een polarisering tussen links en rechts, die net na de tweede wereldoorlog ook al heeft geleid tot een bloedige burgeroorlog. Ondanks het feit dat de burgeroorlog in 1949 stopte, is de polarisering nooit weg geweest.
Getuige daarvan de talrijke botsingen tussen linkse bewegingen en stoottroepen van Gouden Dageraad. Ruim een week geleden hield de partij een herdenking aan de Thermopylen, waar Leonidas met zijn 300 Spartanen de Perzen had opgehouden. Partijleider Michaloliakos sprak van het feit dat we een nieuwe slag van de Thermopylen nodig hebben. Niet tegen de Perzen, maar tegen landgenoten die er andere politieke ideeën op nahouden.
Een paar dagen na de herdenking, was het al duidelijk hoe die nieuwe slag van de Thermopylen er moet uit zien. In de havenstad Perama, hier vlak bij in Piraeus, was een ploeg van de KKE, de Communistische Partij, affiches aan het plakken voor het opkomende jaarlijkse festival. De ploeg werd aangevallen door een bende leden van Gouden Dageraad, gewapend met knuppels waarop spijkers waren gezet. Een aantal mensen van de plakploeg moest naar het hospitaal worden gebracht. Vanuit de overheid is er geen enkele reactie op het voorval gekomen. Iedereen in Perama beweert dat Gouden Dageraad achter de aanval zat, maar de politie weet nergens van.
Afgelopen zaterdag werd in Yiannitsa herdacht dat de nazi’s er tijdens de Tweede Wereldoorlog 120 mensen hadden vermoord. Een parlementslid van Gouden Dageraad kwam een krans neerleggen op het massagraf tijdens de herdenking, onder luid protest van de bevolking. Daarop strekte hij de rechterarm, zoals de nazi’s dat ook zo goed konden.
Op zondag werd in Meligalas, een dorpje nabij Kalamatas, een herdenking gehouden dat verzetsstrijders in september 1944 700 collaborateurs hadden vermoord. De herdenking werd verstoord door alle 18 parlemensleden van Gouden Dageraad die een toespraak van de burgemeester onderbraken. Woordvoerder Ilias Kasidiaris greep de microfoon om te spreken van een genocide. Hij zei ook dat “degenen die ons regeren verraders van het vaderland zijn”.
En dan vannacht … een eerste moord. Een groep mensen zat in Amfiali, een deelgemeente van Piraeus, in een cafetaria te kijken naar de voetbalwedstrijd van Olympiakos (de ploeg van Piraeus). Na de wedstrijd stonden een 40-tal mensen, gekleed in het zwart, de groep buiten op te wachten. Zogezegd omdat het om een linkse groep zou gaan. Volgens ooggetuigen droeg de bende de uniformen van Gouden Dageraad. Dat werd bevestig door Petros Konstantinou, de voorzitter van KEEFRA, de antiracistische organisatie, die voor het gerecht wordt gedaagd door de Griekse overheid, omdat hij foute informatie verspreid over de omstandigheden waaronder de illegale vluchtelingen in het opvangcentrum van Amygdaleza worden vastgehouden.
Het slachtoffer werd neergestoken met een mes, en de ziekenwagen deed er 45 minuten over om tot aan het ziekenhuis te rijden (vreemd genoeg niet het dichtst bijzijnde hospitaal). Het gaat om Petros Fyssas, 34, die ook bekend was onder de artiestennaam Killah P, en die erg actief was in de antifascistische bewegingen.
Woordvoerder Kasidiaris kreeg al meteen de microfoon in de Griekse media (die nu misschien toch niet zal staken), om te zeggen dat Gouden Dageraad niets met het voorval had te maken, maar dat sommigen er baat bij hebben om de partij zwart (no pun intended) te maken, omdat ze tegen het huidige politieke bestel zijn.
De polarisering is overal rondom ons heen te zien. Moeten we ons zorgen maken over een mogelijke nieuwe burgeroorlog, of zie ik dat nu veel te pessimistisch? Gouden Dageraad lijkt ongestraft al deze acties te kunnen ondernemen, zonder dat er reactie komt vanuit de overheid. Die richt haar pijlen voornamelijk op SYRIZA en schijnt geen gevaar te zien in extreem-rechts. Daarmee wakkert ze zelf de polarisering aan, zo veel mag duidelijk zijn.
Zonder verder te willen polariseren: dat er in Meligala 700 ‘collaborateurs’ vermoord zouden zijn, is louter communistische propaganda. In Meligala zijn tijdens de burgeroorlog (dus niet tijdens WOII) honderden onschuldige en ongewapende dorpsbewoners door de (eveneens Griekse) communistische troepen bijgeengedreven, afgeknald en in een waterput gegooid. Zolang dit soort misdaden vergoelijkt wordt, zal er aan de polarisering nooit een einde komen, vrees ik.
http://www.helium.com/items/1867076-the-massacre-of-meligala
Ωπα!!η σφαγη εγινε μια δυο μεÏες αφου φυγανε οι ΓεÏμανοι. δεν χÏεωνεται στον εμφυλιο. ξεÏεις ελπιζω τι σημαινει ταγματασφαλιτης , και μαλλον δεν εχεις καταλαβει οτι ο εμφυλιος δεν τελειωσε ακομα. λες και αλλου εχει τελειωσει. για Ïωτα κανα Ισπανο να σου πει για τον παππου του.
Μην τα ισοπεδωνεις, κομουνιστικη Ï€Ïοπαγανδα!! απλα τμημα της εθνικης παιδιας και ποÏειας (ο διπολισμος) απο το β παγκοσμιο πολεμο εως τωÏα.
http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=476215
“ΣήμεÏα αυτοί που θυμοÏνται τον Μελιγαλά είναι νοσταλγοί του παÏελθόντος, άνθÏωποι που κÏίνουν το σήμεÏα με ÏŒ,τι συνÎβη Ï€Ïιν από μισό αιώνα. Τα φÏικτά γεγονότα του Μελιγαλά είναι άγνωστα στη νÎα γενιά και δεν θα μποÏοÏσε κάποιος να τα εκτιμήσει σφαιÏικά αν δεν τα τοποθετήσει στο πλαίσιο ενός σκληÏÎ¿Ï ÎµÎ¼Ï†Ï…Î»Î¯Î¿Ï… πολÎμου που Îδωσε θÏματα και από τις δÏο πλευÏÎÏ‚. Η ΙστοÏία δεν ζητεί πια δικαίωση της μιας ή της άλλης πλευÏάς, αλλά κατανόηση. Τι Îγινε και γιατί” –
Dat slaat toch werkelijk nergens op? Leg dat maar eens uit aan de nog steeds levende broers, kinderen en echtgenotes van die lijken in die put…
Η ΙστοÏία δεν ζητεί πια δικαίωση της μιας ή της άλλης πλευÏάς, αλλά κατανόηση.
και εδω τελειωνει, η Ï€Ïοπαγανδα.οταν οι ελληνες θα αποφασισουν ,ισως ποτΠ, να αφησουν την ΙστοÏια να κανει την δουλεια της , τοτε τα ξαναλεμε.
οι απογονοι των ταγματασφαλιτων ειχαν και εχουν το πανω χεÏι για δεκαετιες. στην Τασκενδη και σ ολο το ανατολικο μπλογκ δεν φυγανε οι απογονοι των Ταγματασφαλιτων, αλλα οι κομουνιστοσυμοÏιτες. ΧÏιστοφοÏακος οεο!!
το διαιÏει και βασιλευε δεν βολευε το ΚΚΕ αλλα τη δεξια και την αÏιστεÏα απ το 49 εως σημεÏα και σιγουÏα και στο μελλον.
μην πεφτεις στην παγιδα με τις χηÏες και τα παιδια.δεν θελω να ειμαι με καμμια πλευÏα. θα ηθελα την ιστοÏια να κανει την δουλεια της. η διαφοÏα μου ειναι στο οτι ο Μελιγαλας χÏεωνεται στον εμφυλιο. ο Μελιγαλας εγινε το 44 και ο εμφυλιος αÏχισε το 46 εαν και γνωÏιζω οτι απ το 42 οι Εγγλεζοι ξεÏανε τι θα γινει.
Εξηγησεις δινονται οταν δεκαετιες μετα το τελος ενος εμφυλιου , νεες γεναιες μαζι θα ακουσουν την ιστοÏια. αυτο δεν εγινε ακομα και ουτε θα γινει.
@Tzimi, ik denk dat de geschiedenis eerst de waarheid nodig heeft, en dan pas ‘katanoisi’. Er liggen in die waterput geen 1000 collaborateurs. Mijn schoonvader heeft het met eigen ogen aanschouwd, en is ternauwernood zelf ontsnapt. Hij heeft geen geschiedschrijvers met een dubbele agenda nodig om zich te herinneren wat er gebeurd is. Het is jammer dat Xrusi Augi die gebeurtenis claimt, en dat vinden zowat alle nabestaanden.
πλακα κανεις ;και ποιος σιγονταÏει τοτε και ψηφιζει και δυναμωνει την ΧÏυση Αυγη;
ποσο χÏονων ητανε ο πεθεÏος σου το 44;
δεν ξεÏω τι εννοεις εσυ με την λεξεη collaborateur, αλλα τα ταγματα ασφαλειας ειχαν πεÏιπου 22 χιλιαδες ατομα. ψαξε λιγο να δεις τι εστι Ïαλληδες.και μην ξεχνας οτι τον γιο αυτου του Ραλλη τον φαγαμε ως Ï€ÏωθυπουÏγο και εμεις , στη μαπα. βεβαια με την ψηφο του ελληνικου λαου .
@Hans. Je weet hoe groot mijn respect voor jou is en blijft.Maar met je polarisatie – die je zegt niet te willen – heb je de poppen nu toch wel aan het dansen.
Ik sta natuurlijk – en al vele jaren lang – blind, naast Kyriakos maar moet een heel stuk van de discussie via de Google-vertaalmachine volgen.Met het onderwerp bevind ik me gelukkig wel op bekend terrein.
Met het betrekken van de nazaten van de afgeslachten in Meligala die in de Pigado-put terecht kwamen doe je volgens mij een Nicolas Cage-je.In het bijna universeel bejubelde boek “Eleni” betoont de schrijver zich een communistenvreter met maar één dreun in z’n hoofd:”Ja, maar ‘ze’ – je weet wie ik bedoel – wilden toch al onze kinderen naar Albanië afvoeren”.Ik discuseerde in het verleden mijn vingers al blauw op de éénzijdigheid van zijn epos.Huilie, huillie tegen de kommies.
Ik ga maar niet al te bewijzerig doen met artikels, zegslieden, boeken en nabestaanden.
Ik heb op het onderwerp “1936 – 1972” wel erg veel gelezen.
Dat het er in de aftermatch van WW2 (’44 – ’49) ruig aan toe ging en Hellas één grote afrekening en slachtpartij was, staat buiten kijf. Daar hadden de Moffen hun nationalisten/colloborateurs/fascisten goed voor in stelling gebracht, hierbij flink geholpen door de Engelsen, die de Koning en de continuering van het vooroorlogse cliëntelisme wilden veilig stellen.
EAM, ELAS,KKE en nog wat afkortingen meer waren veel meer een brede volksbeweging,met slechts zeer beperkte marsorders vanuit Rusland.
Beide kanten gingen elkaar nationwide jarenlang
met de gruwelijkste moordpartijen en folteringen te lijf.In principe beiden even bloeddorstig en verdorven.
MAAR:Bij vele studies en bronnen trof ik als summa summarum toch aan dat “De wreedheden en stelselmatige afslachting cq uitroeiing begaan door ‘rechts’, overtreffen die van ‘links’ in ruime mate”.
Met het resultaat dat Griekenland het enige door de Duitsers bezette land van Europa was waar de fouterikken uit de Oorlog, de colloborateurs, de fascisten;de bestuurlijke macht in handen kregen.En nooit meer afgestaan hebben.
@Hans, ik probeerde slechts je emotioneel gekleurde visie op de gebeurtenissen in Meligala enigszins te relativeren.
PS.Ik had die 723 Comments bij het To Vima artikel graag willen loezen.
@Tzimi,
1. 11 jaar (twee broers en vader in de pigadi – zelf ontsnapt met moeder, zus en broertje)
2. wie stemt op XA? Drie groepen, van groot naar klein: (a) werkloze jongeren zonder vooruitzicht; (b) marginale fetisjisten; (c) communistenhaters
@Aleko,
ik heb geen emotioneel gekleurde visie, wel een feitelijke, door geen enkele ideologie gekleurd: dat de vader van mijn schoonvader gewoon de schoolmeester was die vanuit Oreini Nafpaktia naar daar was overgeplaatst, en vervolgens met twee van zijn zonen in een put werd gegooid. Ik zie niet in hoe zelfs duizend boeken van vooral buitenlandse academici dat op een of andere manier zouden kunnen goedkeuren of duiden, zodat dat feit wat gemakkelijker te verteren wordt voor de huidige generatie? Wat voor belang heeft het dat anderen elders ook wreedheden begingen? Ik wilde er enkel op wijzen dat de stelling dat in Meligala ‘700 “collaborateurs” vermoord werden door “verzetsstrijders” een versie van de geschiedenis is die gekleurd, en vervalst is vanuit een bepaalde ideologie – propaganda dus.
δεν θελω να το συνεχισω, διοτι ο εμφυλιος δεν τελειωσε ποτε. Ï„Ïεχει και θα Ï„Ïεξει για πολυ ακομα ,ελπιζω χωÏις αλλη μια ΒαÏκιζα. Σεβομενος την Ï€Ïοσωπικη σου σχεση παÏολου που τη θεωÏεις αχÏωματιστη, το κλεινω, και διοτι ειδικα σημεÏα πενθοντας αλλον εναν νεκÏο αυτης της πλευÏας της ελλαδος συμπεÏιλαμβανοντας και τους ξενους που δολοφονει η φασιστικη ελλαδα. δεν εχει σημασια πια πλευÏα, σημασια εχει οτι ακομα δεν ειμαστε ΕÎΑ.
τυχαια το θεμα φασισμος, εμφυλιος και οχι μονο ο ελληνικος αλλα και ο Ισπανικος παιζουν και ειναι ακομα επικαιÏα , Ïωτα τον ΜπÏουνο θα σου πει, η ζωη δεν ειναι καθολου Biutiful .
@Hans:
http://www1.rizospastis.gr/story.do?id=3010278&publDate=2005-09-11%2000:00:00.0
en ter aanvulling en correctie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Meligalas
@Hans.Nogmaals met het diepse respect voor jou en voor je toendertijd vermoorde familieleden.Door die – recente(?) – overplaatsing naar M. is het waarschijnlijk dat ze helaas tot de echte slachtoffers, tot de collateral damage van de twee elkaar bestrijdende partijen gerekend moeten worden.
Steeds weer verbaas ik me weer over berichten dat in één of andere (burger)oorlog een grens overschreden is.
De oorlog op zichzelf vormt voor mij de onoverschrijdbare grens. Eens daarover zijn alle middelen toegestaan. Dan telt enkel het eigen gelijk, dat bevestigd wordt in de geschiedschrijving van de overwinnaar.
Het idee van een “menswaardige” oorlog is totaal van de pot gerukt.
Het laagje beschavingsvernis blijkt nog steeds zeer dun en huidskleur en vooral godsdienst blijken sterke oplosmiddelen voor deze vernis.
@Penimeni: volledig gelijk. Niet alleen in Griekenland is er een “aftermatch” gespeeld. De Poolse soldaten die een sleutelrol speelden op Monte Cassino, en hele delen van Vlaanderen bevrijd hebben, konden na de oorlog niet meer naar huis terug (zie bv. gen. Maczek). Dat stond namelijk niet meer in Polen, maar de Sovjet-Unie. Stalin had Churchill in Yalta overtuigd om de Nazi-Sovjetgrens van 23.08.1939 te respecteren. Wie het toch waagde om terug te keren, werd ook snel als westerse collaborateur bestempeld (zie bv. kapt. Witold Pilecki, die nota bene in Auschwitz was geïnfiltreerd!).
Ach ja, of de kogel nu van rechts of van links kwam, de slachtoffers van Katyn zijn even dood als die van Lidice…
@Aleko, ik wil de discussie werkelijk niet verderzetten, maar probeer je nu werkelijk je gelijk te halen via een artikel uit Rizospastis??? Of wilde je iets anders zeggen?
@Hans. Nee, ik wil graag afsluiten.Ik had wel met C.M.Woodhouse en Mark Mazower in de hand verder kunnen gaan. Maar de zaak ligt te persoonlijk en gevoelig.Ik heb nauwelijks recht van spreken, geen familie of enkele andere diepe band met Griekenland.Ik treed daarom gaarne terug en denk een wijle aan hen die ten onrechte vielen.