Ik ben er een beetje laat mee, maar misschien kan ik er sommigen nog een plezier mee doen. Vanavond wordt de documentaire “Het goud van Cassandra”, dat ik hier al eens heb vermeld, getoond in Elsene (Brussel), in CIVA (Centre International pour la Ville, l’Architecture et la Paysage). Afspraak om 19u.
U ziet het op de afbeelding hier links: na de film volgt er een debat met Kyriakos Panayiotopoulos van de universiteit van Thessaloniki, en met Georgios Kosmopoulos van Amnesty International. De moderator is journalist Méabh Mac Mahon van de EU Observer.
Voor diegenen die niet met hun hoofd bij een gebeurtenis van 560 jaar geleden zitten, is dit misschien wel een interessante avond.
Sorry @Bruno ik kan het niet laten.Let eens op de lengte en inhoudelijkheid van de 9 commentaren op 29-05-2008:
http://standaard.typepad.com/en_nu_even_elders/2008/05/de-val-van-cons.html#reacties
Inderdaad wel een wereld van verschil, @Aleko. En ik weet dat het zeker ook te maken heeft met de thematische weg die deze blog is ingeslagen. Dat had ik in mei 2008 absoluut niet kunnen voorzien. Vandaag stonden er weer veel te roepen dat ze ooit Constantinopel zullen innemen, maar nu even niet. Binnen 10 minuten begint de Turkse serie over het leven van Sultan Suleyman de Grote. En dat is niet te missen, natuurlijk.
deze velen heb ze ook een idee wat willen ze mee doen met Constantinopel doen als ze deze weer innemen?
Μη μου πεις οτι βλεπεις και συ ΤουÏκικο ,γιατι θα σου μαÏÏ„Ï…Ïησω οτι μου αÏεσε ο Εζελ. ο θειος ειναι ωÏαιος , γνωστος απ την πανεμοÏφη ταινια
http://www.youtube.com/watch?v=GT9XvMYx1gI
Lekker gaan eten, he @Tzimis.
oh dat eten daar. al van af de eerste stad Kesan achter de grenzen haal ik Kebab en turkse brood.als je rond loopt in Istanbul je valt vlouw van de vitrines vol met baklava en de restaurantjes met al de au bain Marie blik baken met eten. ik begrijp daar wat betekent Imam baildi.en dan tsai drinken bij de Golden horn,στον ΚεÏατειο.trouwens even dit απ το φιλο Σταμπουλοπουλο του New Diaspora
http://www.ksm.gr/%CE%B7-%CE%B5%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7-%CE%B1%CF%81%CE%B2%CE%B5%CE%BB%CE%AD%CF%81-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CF%8D%CE%B5%CE%B9-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%BC%CF%8D%CE%B8%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%B3%CE%B9/
Υγ. τον αλλο χειμωνα ,να ανεβεις εσυ ΔÏαμα , να πεταχτουμε για δεÏματινα και μπακλαβα στην Πολη.
Ik zal maar even de rol van @tzimis overnemen en verwijzen naar een klassieker op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ulygidbu-5U al voeg ik er dan nog http://www.youtube.com/watch?v=G6B9G8WbDiM aan toe 😉
Vergeet de film “Politiki kouzina” niet als het over “de” Stad gaat.
Wat dat artikel betreft op http://www.ksm.gr: dat weerspiegelt de klassieke westerse verdediging dat de Romeinen de westerse hulp eigenlijk geweigerd hebben. Lees er het verhaal van de schandelijke “kruisvaart” die bij Nikopolis eindigde er maar eens op na (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Nicopolis#Voorbereidingen )
In diezelfde westerse denklijn hebben de Oost-Romeinen ook de inname in 1204 aan zichzelf te danken, want ze hadden Isaak II Angelos maar niet moeten afzetten. De waarheid is dat ze moesten kiezen tussen pest en cholera, want het behoud van hun eigen cultuur zat er niet meer sinds de Turken na 1354 vaste voet op Europese bodem kregen. Zelfs de Servische en Bulgaarse “orthodoxe broedervolken” steunen het Oost-Romeinse rijk niet, maar probeerden er zelf zoveel mogelijk van in te palmen.
A propos: dat orthodoxe monniken niet mogen vechten (of anders moeten uittreden) lijkt mij meer geruststellend dan dat westerse monniken dat wel mogen. Het was trouwens de reden dat de berg Athos, incl. het westers klooster Amalfion, bijna uitgemoord was na de doortocht van de Catalaanse compagnie en tutti quanti. Misschien dat die daarom niet zo westersgezind (meer) waren.
Ας το αναβαλουμε για λιγο το ταξιδι στην πολη
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/31/protesten-istanbul-zwellen-aan-door-hard-politieoptreden-staan-voor-iets-groters/