Ik verwijs even terug naar mijn post van 4 mei van dit jaar “Wraakroepend en obsceen“, waarin ik schreef dat een aantal parlementsleden hun pensioen met terugwerkende kracht opeisten.
Wel, ze hebben een rechtszaak aangespannen, onze vaderlandslievende politici. 62 oud-parlementsleden van Nea Dimokratia en 52 van Pasok zeggen dat hun pensioen niet mee is verhoogd zoals dat van de gepensioneerde rechters. Het is nog niet genoeg dat ze die verhoging met terugwerkende kracht eisen, ze willen er ook nog eens morele schadevergoeding bovenop krijgen.
Hoe kan de Griekse bevolking dit nog blijven slikken? Er wordt tot in de laagste pensioen gesnoeid en die bende waardeloze figuren heeft gewoon nog het lef om extra geld te vragen terwijl grote delen van de bevolking op straat terecht komt. En wie zit er tussen deze moreel gedegenereerde mensen? Akis Tsochadzopoulos, wiens naam genoemd is in het duikbotenschandaal (de Griekse staat betaalde veel te veel geld voor duikboten die een beetje scheef hangen ook nog), en Tasos Mandelis die zelf bekend heeft dat hij 200.000 Duitse Mark aan smeergeld heeft gekregen.
Dit gaat zo zwaar in tegen een rechtvaardigheidsgevoel, dat je je afvraagt wat die lui bezielt. Een trojka zal er wellicht niets over zeggen, zeker?
De zitende en bezittende klasse wil helemaal niet dat de crisis in Griekenland opgelost wordt.Ze hebben er alle baat bij dat de hulpmiljarden, voor een groot gedeelte totaal ongecontrôleerd,nog heel lang blijven binnenstromen.Zó kunnen ze bovengenoende claims en vele varianten er van, ongestraft indienen en zeker verzilverd krijgen.Eigenlijk gewoon net zoals “vroeger”, alleen nu met een troïka-bochtje er in.
Dat ze het Griekse volk hierbij steeds verder doodverarmen en demoraliseren kan ze echt geen reet schelen,ook weer zoals altijd.
En de gewone Griekse burgers zelf dan?Pikken ze dat dan nog altijd?:
…”Dat wordt niet geweldadig meer;en er wordt ook niets meer gevierd.De bevolking van Griekenland is murw gebeukt en wacht alleen nog maar op de volgende klappen”…
En nu is het ook weer een periode waarin de kerk komt bedelen : ze kunnen de DEH rekening niet betalen en daarbij delen ze ontbijt uit in scholen want er zijn kinderen die flauw vallen van de honger !Nog zo’n rijke instelling die aan deuren komt kloppen van mensen die het al moeilijk genoeg hebben.
Het volk is nog niet voorbij zijn breekpunt, zeker? Pas als dat punt overschreden wordt zal het gedaan zijn met slikken. Maar voor wat er dan kan komen hou ik mijn hart vast.
Waar blijven de ‘academici’ eigenlijk, die in elke grote crisis in het verleden het volk stuurden naar grote en kleine daden en van het volk helden maakten?
@Jenny: de kerk maakt nu eenmaal (te veel) integraal deel uit van de Griekse maatschappij, inclusief carrièristen, kerkpolitici, kerkbeleggers en dies meer. Om het met Dostojevski samen te vatten: je hebt er zowel “Theraponten” als “Zosimassen” (zie Gebroeders Karamazov).
Als Ferapont het overwicht dreigt te krijgen, moet er maar een Aljosja tegen opstaan (op dat punt wijkt de orthodoxe sterk af van de katholieke kerk).
Voel je geroepen! 🙂
ik moet eerst veronschuldigen voor de taal die ik ga gebruiken, maar om ever over Theraponten te spreken.wij kennen Agios Therapontas in griekenland maar zelfs hij kan de kerk of de staat redden eerder bij de viering van een andere griekse Agios zou de reding van griekenland komen, nml op de dag van Agios Poutsos, wat de griek noemd Του Αγιου Πουτσου ανημεÏα.
http://www.slang.gr/lemma/show/tou_Agiou_Poutsou_animera_3233
@Tzimis: hier alvast een “goede ziel”: ene vader Alexandros die liefdadigheidswerk doet aan het station van Thessaloniki: http://www.ladepeche.fr/article/2011/12/20/1244271-grece-la-soupe-populaire-du-pere-alexandre.html Niet dat het artikel vrolijk stemt. Ik onthoud vooral dat priesters die goed werk verrichten, er niet voor beloond, of zelfs in gesteund worden, en dat de Griekse staat haar sociale verplichtingen afschuift op de O.Kerk 🙁
Ik vrees dat Pere Alexandre nu ook geen 1000Euro meer verdient want popen werden ook besnoeid met zowat 20%.In de kerk is het verschil rijk/arm nog wraakroepender.Bisschoppen die erg rijkelijk leven in luxe villa’s,kreeft eten tijdens de vasten,enz en de gewone pastoor die gehuwd is en kinderen ten laste heeft,die moet afdokken.
We hebben hier ook een pope-vriend die de eindjes moeilijk aan mekaar kan knopen en die ook alles vergaart wat hij krijgen kan:klederen,huidhoudmateriaal,speelgoed,enz van mensen die er geen weet meer mee hebben en deelt het uit aan misbedeelden.Z’n vrouw en schoonmoeder bakken kerkelijk gezegend brood in enorme hoeveelheden,alles pro deo natuurlijk.
Heeft de rijke O.Kerk ook geen sociale verplichtingen om bij te springen?
Maar @Jenny toch, de Kerk heeft geen geld! De bisschoppen komen dat toch uitgebreid op TV vertellen. Geen geld, en ook geen onroerend goed! Dat zijn allemaal fabeltjes.
@Jenny: de OK heeft zeker sociale verplichtingen. Daarbij 2 kanttekeningen: (1) sociaal engagement is duidelijk geen prioriteit voor kerkvorsten (het woord alleen al) zoals Antimos-van-Makedonië, al zijn er anderen (bv. Panteleimon van Veria) en (2) dat ontslaat de Staat niet van haar sociale verplichtingen, tenzij je er neoliberale ideeën op nahoudt natuurlijk.
@Bruno: die bisschoppen hebben blijkbaar nog niet door dat het Ottomaans “millet”-systeem al een tijdje niet meer bestaat. Daarbij golden (in de lijn van de islam) de geestelijke leiders ook als politieke leiders. Op oude ikonen, bijvoorbeeld die van de H. Nikolaas, bisschop van Myra, dragen bisschoppen daarom geen kroon, maar enkel een omoforion (soort sjaal). De kronen kregen ze na 1453 van de Turken!
PS: de geestelijken zijn in de meeste gevallen staatsambtenaren, en gedragen zich daar soms naar. Om een hogere functie te bereiken komt er dan bovendien wel eens wat politiek bij kijken, wat geen garantie is voor het geestelijk niveau van de bisschoppen…