Wettelijk en obsceen

Een bericht dat eerder deze week al bekend was geworden: na de verkiezingen van 6 mei is er een parlement ingezworen. Dat parlement heeft overigens slechts 1 dag gewerkt en de enige taak was om zichzelf op te heffen (de Griekse realiteit die een Monty Python sketch overstijgt).

Nu schrijft de Griekse wet voor dat een nieuw ingezworen parlement een verkiezingsbonus van 4000 euro krijgt (waarom worden de bonussen voor politici trouwens nooit onder de loep gehouden?). Dus wettelijk gezien hadden de nieuwe ingezworen parlementsleden dat bedrag kunnen krijgen, maar toenmalig parlementsvoorzitter Vyron Polydoras vond dat blijkbaar toch wel een beetje te gortig en besloot dat de verkiezingsbonus slechts 1000 euro zou bedragen. Niet slecht voor een dagje werk. Bovendien besloot Polydoras ook dat elke politieagent die betrokken was bij de beveiliging van het parlementsgebouw, voor die ene dag werk 300 euro zou krijgen.

De reactie van de publieke opinie was niet mals natuurlijk. In een periode waarin velen het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, waarin duidelijk is geworden dat ex-minister Tsochadzopoulos minstens 2 miljard euro aan steekpenningen heeft gekregen, is dit niet bepaald signaal dat vertrouwen wekt bij de Griekse bevolking.

Huidig parlementsvoorzitters Vangelis Meïmarakis heeft dan ook al laten weten dat hij de beslissing van zijn voorganger voor 1 dag zal aanvechten en de uitbetaling zal laten blokkeren.

Verder dan die aankondiging is het gvoorlopig nog niet gekomen en ik zou binnen een paar maanden echt wel eens willen weten of de betaling werkelijk is geannuleerd.

Maar we moeten eerlijk zijn: van Samaras is er ook een positief signaal gekomen. Hij heeft de wedde van zijn regeringsleden, inclusief die van hemzelf, met 30% verlaagd.

En eerder deze week waren er 35 van de 300 parlementsleden die hun parlementaire limousine hebben geweigerd (jawel, ze hebben daar alle 300 recht op). Interessant misschien: de parlementsleden van Gouden Dageraad hebben de limousines aanvaard en gezegd dat ze die zullen geven aan arme Griekse families die er nood aan hebben. Vreemde PR-stunt, want volgens mij mag je die wagens niet zo maar aan iemand afstaan.

21 thoughts on “Wettelijk en obsceen

  1. Bruno,

    De hokuspokuseedaflegging bij het aantreden van een nieuwe regering onder leiding van de kerk, is dat een echt kerkelijke plechtigheid of eerder een burgerlijke zoals bij ons het Te Deum.
    (tijdens mijn legerdienst vroeg ik ooit vrijstelling van de erewacht in de kerk. Afgewezen wegens geen kerkelijke plechtigheid. Toch buiten de camions mogen bewaken).

    Wat betreft de geste van de parlementsleden van Gouden Dageraad. Het zou sympathieker overkomen moesten ze de helft van hun vergoeding afstaan aan de behoeftigen.

    Wat gebeurt er als een atheïst verkozen zou worden. Of is het bestaan van een officieel ongelovige even ondenkbaar in Griekenland als in de moslimwereld.

    Natuurlijk kan het ook leuke beelden opleveren wanneer de chauffeur met limousine de lokale familie Flodder naar de soepbedeling voert.

  2. @penimeni, de Griekse kerk en staat zijn niet gescheiden, dus de vraag of het een kerkelijke of burgerlijke aangelegenheid is, komt bij de meeste Grieken niet eens op. Er kan geen parlement zijn, als de Griekse Kerk dat niet ingezworen heeft. Er zat in de regering Papandreou een moslim op de PASOK-banken. Ik weet niet of die eigenlijk op de Bijbel heeft gezworen, dat zou ik eens moeten nakijken.
    En een atheïst? Voor zover ik weet, bestaat er officieel zoiets niet in Griekenland.

  3. een beetje traditie ook. alles wordt gezworen in griekenland. een nieuwe winkel, bij Agia Marina kan je zelfs je nieuwe auto door de priester laten doen.
    http://www.youtube.com/watch?v=a9TzBDOPPUQ
    maar er zijn enkele parlementariërs die moslim zijn en die doen dat op de Koran. je kan dus deze werk doen zonder dat je op de Bijbel hebt ingezworen.

  4. Zorba deed z’n constructie ook inzegenen!:)

  5. Tzimi,

    en welk sprookjesboek dan voor de ongelovigen?

  6. Penimeni,een heer vroeg aan z’n oude moeder die erg gelovig was :” Maar moeder toch.Jij bent een intelligente vrouw,je hebt gestudeerd en boeken geschreven. Hoe kun je nu toch zo’n verhalen geloven?” Antwoord :”Jongen,het is zo’n mooi sprookje.Kom het me niet vergallen !”

  7. Jenny,

    Maar mijn probleem als vrijdenker is hiermee nog steeds niet opgelost. Wanneer een ongelovige politieker al met een onoprechte, niet gemeende eed zijn taak aanvangt, wat moet je van hem dan nog geloven.
    De fee uit het mooie sprookje is me al te vaak een vampier gebleken.

  8. Maar men moet een geboren en getogen manipulator zijn om aan politiek te doen. Liegen dat je zwart ziet zonder schroom ,laat staan geweten.
    Ik heb me nooit veel van politiek aangetrokken tot ik hier overwelmd werd met al die eindeloze debatten en toespaken.Ik loop ervan weg want het is toch zo duidelijk dat oppositie = boycot,zelfs als het goede voorstellen zijn.Macho’s allemaal.Verdoezeling is een talent ,een open klare vraag wordt NOOIT beantwoord in klare taal maar dan krijg je een preek die ze van buiten kennen om hekelige punten te omzeilen.
    Internationaal :een smerige strijd om voorop te staan en dan vrije hand te hebben in daden waar een gewetensvol mens de hand van weghoudt.
    Zelfs een vrijdenker kan op de bijbel,de koran,de constitutie …een eed afleggen maar toch trouw zijn aan die eed en z’n taak gewetensvol aanvangen.Maar waar vind je zulk een fenomeen? Er zit een vuige achtergrond in top politici wereldwijd.

  9. En sorry, ik ben door nonnekens grootgebracht (ben ook niet gelovig hoor) maar heb niet veel vertrouwen in mensen die in hun persoonlijk leven geen belofte nahouden,trouwen,bijzitten hebben,scheiden,onechtelijke kinderen hebben,enz en dan publiek de kuisheid in persoon uithangen.

  10. Tenzij ik me vergis, zijn er een aantal bij die niet op de Bijbel zweren en ook niet op een ander boek, bv bij KKE, waar ik geloof enkel Liana Kanelli op de bijbel gezworen heeft? Ik denk niet dat het moet.
    Maar je kan je er in Griekenland niet al teveel over opwinden. De Kerk hoort er nu eenmaal bij. Ik was verbaasd dat ze mijn kleuters allerlei godsverhalen aanleerden want ik wist niet dat het een ‘religieuze school’ was, maar dat wordt gewoon als evident beschouwd… Zoals dat wellicht in veel Arabische landen ook het geval is. We mogen nooit de fout maken om Griekenland als een klassiek westers land te beschouwen. De scheiding van kerk en staat ligt erg gevoelig in een verzuild land als Belgie en in landen die de invloed van de Franse Revolutie nog ondergaan. Misschien soms zelfs op het belachelijke af (bv Sinterklaas die geen kruis op zijn mijter mag hebben…) Maar in Griekenland ligt bijna niemand er wakker van. Een atheist die stevig in zijn schoenen staat kan daar wel tegen denk ik.

  11. ik denk dat je het ook goed hebt hans, liana is ook geen lid van het partij.maar wanneer moest Liana dat doen. op de Bijbel zweert alleen de regering toch? en de laatste keer dat dit gebeurde was in 89.
    gaan ze nog steeds naar de kerk toe met de hele school, Hans? wij gingen een paar keer per jaar, toen ik op de Dimotiko zat, en zelfs met de Gymnasio ook, en het was ook nog verplicht.
    aan de andere kant waar is het punt in de hele discussie. ze verneuken het Syntagma al decennia lang terwijl ze hebben gezworen om dat niet te doen. als er een God bestond dan was continue onweer in Athene boven het bourdelo.zelfs de colonels waren door die zwarte bok ingezworen.
    Καμαρωστε τους
    http://mam.avarchive.gr/portal/digitalview.jsp?get_ac_id=2379&thid=7765

  12. Ik lig er ook niet echt wakker van, maar een samenleving die gebouwd is op huichelarij is niet echt koosjer.
    En zo onschuldig is het allemaal toch niet, wanneer je kijkt welk een machtspositie de kerk via grond- en ander bezit heeft verworven.
    Voorts werd ook ik in het college volgegoten met schone verhaaltjes over heiligen en communistische misdienaarvreters.
    Kwaad heeft het me niet gedaan en het komt nog prettig van pas bij het bezoeken van de vele mooie oude kerkjes.

  13. “een samenleving die gebouwd is op huichelarij” – dat gaat in ieder geval niet alleen voor Griekenland op, dacht ik, nietwaar @penimeni?

  14. Neen, natuurlijk niet en gelukkig kan je je gedacht nog zeggen over Griekenland zonder dat je een banvloek riskeert.

  15. toevallig vanmorgen hoor ik Kafalogianis vertellen dat wij moeten leven met wat wij verdienen. dus geen geld meer lenen.al die andere landen ,doen dat ook ?? want als ik mij niet vergis, de regering Rutte is gevallen omdat te veel moest bezuinigen, en Geert dat niet mee eens was. dus waar is de probleem eigenlijk ?? iedereen zit diep in de schulden maar er wordt alleen over griekenland gezeurd?? is de frappedaki het probleem?? want ik heb vaak de neiging om te zeggen , iets dat ik weet niet of ik het hier mag schrijven.
    ik heb vaak het gevoel dat mijn beide voeten zitten in een Tsarouxi maar ook in een klomp tegelijk.
    Γαμω την ατυχια μου.

  16. Een paar weken geleden publiceerde The Economist een interactieve schuldenwereldkaart. De landen in het rood, zitten het diepst in de schulden. Interessant om eens na te kijken. Ik ben het helemaal eens met @Tzimi: iedereen zit te kijken naar Griekenland, om zo de aandacht af te leiden van het feit dat ze allemaal in het zelfde schuitje zitten. En dat is vooral laf en huichelachtig:
    http://www.economist.com/content/global_debt_clock

  17. heb je dan ook de neiging om te zeggen.δεν μας γαμειται μπας και ησυχασεται λιγακι;;;

  18. Καθώς και, δεν μας χ**εις, ρε Νταλάρα;

  19. je bedoelt vast Charles Dallara!!

  20. Eh, @Penimeni: wie houdt wie eigenlijk in een machtsgreep in GR? De kerkelijke goederen (= staatseigendom dus) worden maar wat graag ingezet als het de staat zo uitkomt. Zelfs Agion Oros (die ze toch zweren te beschermen) ontsnapt niet aan politici. Ik heb het eens niet over de vraag waarom alleen abt Efraim opdraaide voor het “Vatopedi-schandaal”, maar geen enkele betrokken politicus. Het grofste voorbeeld was toen er een stuk Athos werd geconfisceerd voor de herhuisvesting van Klein-Aziatische vluchtelingen. Dat dorp kreeg de naam Ouranoupolis, en na 90 jaar is het nog altijd wachten op de toen beloofde compensatie. De Fransen gaven tenminste nog assignaten 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *