Je zal maar politicus zijn in Griekenland nadat je voor hebt gestemd voor de draconische besparingsmaatregelen die het land gaat doorvoeren. Zoals u weet was de stemming vorige week op naam. Zo weten alle Grieken welke politici precies hebben voor gestemd. En vorige week hoorden we al via de luidsprekers op het Syntagmaplein “deze lui zullen vanaf nu ongewenst zijn in hun dorp en stad”. Dat begint nu pijnlijk duidelijk te worden voor velen.
Dagelijks krijgen we nu op de nieuwsberichten te horen dat er weer politici zijn belaagd. Hun politieke kantoren worden beklad en besmeurd met slogans als “Junta” of “Brood, Onderwijs, Vrijheid” (de slogan van het volk tijdens het kolonelsregime). Als de politici zich op straat vertonen worden ze steevast uitgejouwd en bekogeld met yoghurt, water, flessen en nog heel wat meer.
Eén PASOK-politicus, Alekos Athanasiadis, wilde wel eens laten zien hoe stoer hij wel was. Na de stemming liep hij door de sjieke winkelstraat Voukourestiou waar mensen op terrasjes zaten. Toen ze hem in het vizier kregen, gooiden ze hun drankjes, glazen en stoelen naar hem. Nu moet u weten dat die Athanasiadis de week voor de stemming luidruchtig stond te verkondigen dat hij zou tegen stemmen, omdat hij het niet eens wat dat de openbare elektriciteitsmaatschappij DEH zou worden geprivatiseerd (Athanasiadis wordt verkozen in Kozani, een streek waar ligniet wordt ontgonnen en waar de vakbonden van DEH erg sterk staan). Uiteindelijk maakte hij een bocht van 180 graden, want de speech van de eerste minister “had hem overtuigd”. Athanasiadis komt nu op het nieuws vertellen dat hij doodsbedreigingen had gekregen indien hij zou tegen stemmen. Dat soort onzin kun je toch niet verzinnen?
Een andere politica ging even uitleg komen geven in een tv-studio in Trikala. Actievoerders drongen de studio binnen en verhinderden de uitzending. De vrouw moest worden ontzet door de politie. En dat gaat zo maar door, over heel Griekenland.
Minister van Bescherming van de Burger, Christos Papoutsis, kon zich gisteren in het parlement niet langer bedwingen. Zijn vrouw en zoon werden al met de dood bedreigd. Papoutsis is de bevoegde minister en wordt verantwoordelijk gehouden voor het gewelddadige optreden van de politie vorige week. Hij is nu misschien wel de meest gehate politicus van Griekenland. Hij kwam zeggen dat het in een democratie niet betaamt dat familieleden van politici worden bedreigd. Je kunt je natuurlijk afvragen hoe democratisch het optreden van de politie vorige week was.
De dreiging is een feit. Alleen lijkt het alsof PASOK niet weet waar die dreiging precies vandaan komt. Volgens vice-premier Pagkalos komt die steevast van de radicaal linkse partij SYRIZA en zijn het de volgelingen van die partij die steeds voor onrust zorgen (SYRIZA is een piepklein partijtje, het zou me verbazen dat ze zo veel getrouwen hebben). Anderen laten dan weer doorschemeren dat het door de anti-regeringsretoriek van Nea Dimokratia is, dat er zo veel mensen op deze manier reageren.
Wat PASOK schijnt te ontgaan, is het feit dat heel wat mensen die voor de partij hebben gestemd, zich nu zwaar bekocht voelen en reageren. Ik stond gisteren te wachten in het postkantoor en er stond een lange rij (de ontslagen in de openbare sector beginnen zich te laten voelen in de lange wachtrijen voor de verschillende diensten) wachtenden voor me, voornamelijk gepensioneerden. Allemaal zeiden ze dat voor PASOK hadden gestemd en dat ze zich in de steek gelaten voelden en dat ze de acties van de burgers tegen de politici alleen maar toejuichten. Dat lijkt toch een begrijpelijke reactie, niet?
@Bruno : werkelijk iedereen voelt zich bekocht en de woede richt zich begrijpelijkerwijze tegen de heersende partij PASOK (alhoewel de grootste kemels volgens mij al veel vroeger zijn geschoten en dan vooral tijdens de regeerperiode van ND-er Kostas Karamanlis)
en het huidige ‘gezag’ (als we dit nog gezag kunnen noemen , het verschil tussen macht en gezag wordt duidelijk omschreven door de socioloog Weber : Gezag of autoriteit is de aanvaarde macht van een persoon of een organisatie over een andere persoon of een groep om te leiden. Gezag vormt de basis van de maatschappij, opdat er geen anarchie is. Het verschil tussen gezag en macht is dat gezag gelegitimeerd is. Het heeft het recht om deze macht uit te oefenen door bijvoorbeeld het opleggen van sancties).
Het is duidelijk dat de huidige regering en bij uitbreiding de hele politieke klasse enkel nog ongelegitimeerde macht over de morrende bevolking kan uitoefenen. Het stemmen van het memorandum was één ding , de implimentatie ervan is nog iets anders.
Stel je in september een situatie voor waarbij de ECB en het IMF onder druk van de ratingsbureaus en de speculanten er niet in slagen een tweede reddingsplan voor Griekenland op poten te zetten en dat de situatie nog veregert (doelstellingen die niet gehaald werden , nog grotere offers die geëist worden) en Griekenland officieel failliet gaat. Ik denk dat we dan de VN-blauwhelmen in Athene zullen mogen verwelkomen. De situatie is erg explosief en hoe langer hoe meer heerst er enkel nog de ‘wet van de jungle’. Ik hou mijn hart vast tot waar dit toe zal leiden.
Politici praten over democratie? Hebben zij de laatste 30 jaren de democratie niet veredeld tot de macht van een elite? Iets te letterlijk genomen, zoals in het antieke Athene, kratein aan de demos = macht aan het ‘goede’ volk? En dus duidelijk niet aan όλον το λαό, want dan zou het laocratie moeten zijn, toch?
In ieder geval vind ik het wel triestig en barbaars dat men geweld gebruikt tegen politici en hun familie. Wat maakt hen anders dan de gemaskerden?
How Greece’s Political Elite Ruined the Country – ze weten het nu eindelijk ook al in het buitenland.
http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,772176,00.html
Trikala. Soula Merentiti. gekozen onder het leuze ,Soula Soula gia mia Thesoula. zelfs een plaats in de platselijke supermarket als vaken vuller moest je eerst langs haar kantoor.
maar onze schuld. wij stemden al jaaren op hun ,maar dat deden somigen met de hoop voor een betere toekomst. zeker mijn vader en moeder die de donkere tijden als linkse hebben doorgebracht met angst.
Alites ,Qatar-a, oxi gia mena ,gia tin manoula mou.
Bruno, waar is de kerk eigenlijk gebleven? Hebben die met al hun geld het zinkende schip al stilletjes verlaten?
@Julie: de parochies zetten overal voedselhulp op (gaarkeukens, enz). Een beetje zoals poverello en dergelijke in België. In sommige steden wordt er ook brood bedeeld aan arme bejaarden die niet meer tot bij de voedselhulp geraken. Bovendien is de kerk traditioneel ook actief in allerlei liefdadigheidsinstellingen. Dat is trouwens niet verwonderlijk als je weet hoe het zit met het Griekse “sociaal vangnet”. Je kan maar beter goede familie hebben. Anders krijg je zelfs geen eten in het ziekenhuis! Alle hooggeplaatste en andere politieke kerkclowns terzijde, gebeurt er heel wat aan de basis van de kerk. Merk hierbij op dat op het platteland de klooster(tje)s ook vaak sociale steun bieden.
Ter illustratie van mijn vorige post: op de website Romfea vind je een artikel over wat het bisdom Veria de laatste maanden heeft geholpen (het Grieks origineel vind je op http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=8573:2011-07-05-10-02-36&catid=26:2009-12-18-08-38-40 een krakkemikkige Nederlandse vertaling op http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=el&tl=nl&u=http://www.romfea.gr/index.php%3Foption%3Dcom_content%26view%3Darticle%26id%3D8573:2011-07-05-10-02-36%26catid%3D26:2009-12-18-08-38-40&usg=ALkJrhg7XskpE4dGq-qbMCwOhMtKBL-6bA )
leuk Bertinos. in de griekse geest,plaka kaneis. de kerk leeft in haar eigen wereld. en ze klaagt dat de volk maar weinig doneert.
http://www.romfea.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=8586:-q-q&catid=13
Ο θεος να βαλει το χεÏι του.
http://www.tvxs.gr/news/%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1/%CE%B6%CE%B7%CF%84%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B9-%C2%AB%CF%80%CE%BB%CE%AC%CF%84%CE%B5%CF%82%C2%BB-%CE%B1%CF%80%CF%8C-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CE%B1%CF%80%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BA%CF%81%CE%AF%CF%83%CE%B7
zulke priesters zijn niet veel
http://www.youtube.com/watch?v=LizsDkVakzo
en deze. Papaflessas
http://www.youtube.com/watch?v=p3dZnPHLOfQ&feature=related
Κυμβαλα αλλαλαζοντα
http://www.youtube.com/watch?v=ucdXwkaysLU&feature=related
@Tzimi: ik dacht dat je (terecht) zou opmerken dat dat het minste is dat je van de kerk kunt verwachten :-p
Ik heb er niet echt een probleem mee dat de staat in tijden van crisis wat aan de kerkelijke eigendommen en inkomsten knabbelt. Alleen was dat in 1922 bijvoorbeeld ten voordele van de Klein-Aziatische vluchtelingen, maar nu…?
misschien niet echt gepast in deze rubriek maar toch… ook na de rellen… toeristisch seizoen piekt volgens vlaamse kranten in griekenland (behalve athene wat begrijpelijk is) corfu, kreta, kos (!) doen het wreed goed ! ik hoop gewoon dat lesbos het “even goed” doet als andere jaren want als het écht massa-toerisme er moest komen (zatte en lawaaierige engelsen en duitsen) is het voor mij “over and out” !
Het toerisme schijnt streekgebonden te zijn @Rene en waarschijnijk ook afhankelijk van de toerisme bureaus in het buitenland.
Bv.In Chalkidiki schijnt alles volgeboekt te zijn door Russen en Duitsers.
De Pelion is winterdood :de hotels staan leeg,de plezierboten blijven op droogdok want ze hebben geen vraag en nochthans was er een goed seizoen voorspeld. Naar het schijnt hebben zowat 20% Amerikanen hun reservatie geannuleerd na de rellen in Athene.Ik neem het met heel veel korreltjes zout maar het is wel zo dat er overal ter wereld toch wat bezuinigd wordt.
Dan zullen wij die Russen en Duitsers binnenkort eens even verdrijven en de Pillion zomerlevend maken @Jenny! 😉
Net als op de Pelion maakt(e) op Lesbos het Griekse binnenlandse toerisme het merendeel uit van de bezoekers. Als je weet dat het Griekse toerisme dit jaar met 40% is gedaald , dan begrijp je ook hoe bitter de pil is die griekse oorden moeten slikken die niet enkel en alleen op het buitenlands massatoerisme zijn toegespitst. Ik vrees een beetje dat men noodgedwongen het beruchte toeristencircus op populaire plaatsen als Rhodos , Corfu , Kos , de Cycladen en bepaalde plaatsen op Kreta aanzwengelt (met alle sociale overlast en ecologische roofbouw tot gevolg) en dat de ‘meerwaardezoeker’ wordt genegeert.
Ik lees dat sommige (onder de Grieken)populaire , locale festivals met geldproblemen kampen http://greece.greekreporter.com/2011/07/09/patras-festival-maybe-cancelled/
Sign O’ the Times , zou Prince zingen …
http://www.youtube.com/watch?v=4zNTiaAUEcI
De Grieken die ik (bv op Rhodos) heb mogen ontmoeten , hebben niet al te veel respect voor de toeristen die in de all-inn hotels neerstrijken ; ze worden glari (meeuwen) genoemd : vreten tot ze niet meer kunnen en dan alles uitsch**ten. Ook de wandaden van (meestal) Engelse toeristen in o.a. Malia (Kreta) worden op de Griekse TV graag getoond. En zo wordt weer de sfeer geschept dat Griekenland een ‘bordello’ is , waar het uitschot van Europa ongebreideld het beest kan komen uithangen en de Grieken met de gevolgen blijven zitten. Lang leve het kapitalisme…
(nog maar eens) een interessant artikel (in het engels) over de Griekse elite en de corruptie.
Ondertussen is iedereen het blijkbaar al eens over wat er misloopt … maar hoe moet men het nu oplossen ???
http://www.haaretz.com/weekend/week-s-end/tragedy-in-the-making-1.372127
Wat mij een beetje stoort is dat steeds enkel de politici worden geviseerd (of meen ik dit maar?) Zijn de elitaire vrije beroepers (advocaatjes, doktertjes, enz.), de smerige topambtenaren, hautaine vedetten (uit sport en media) en arrogante bankiers en industriëlen niet MINSTENS ZO SCHULDIG aan fraude, corruptie, nepotisme en de scheefgegroeide mentaliteit en situatie van vandaag?
bv Pretend eris!!