Athene is de enige Europese hoofdstad die geen moskee heeft. Je kunt dat een goede of een slechte zaak vinden, maar het is een feit dat hier vanuit Europese hoek wel wat kritiek is op gekomen. Het heeft bij de Griekse publieke opinie altijd wat gevoelig gelegen. Griekenland heeft 400 jaar Ottomaanse overheersing gekend, en de Turken hebben overal moskees met minaretten gebouwd in die periode. Dat blijkt toch enigszins traumatisch te zijn geweest, want sindsdien moeten Grieken van geen moskees meer weten.
Het heeft voor een deel ook wel te maken met de identiteit van de Griek. Wat maakt je namelijk een Griek? Het feit dat je Griekse spreekt en dat je religie Grieks-Orthodox is. Dat stond zelfs op de Griekse identiteitskaarten.
Jarenlang is er al sprake dat Athene een moskee zal bouwen, want er zijn ondertussen heel wat moslims in Griekenland. En dan heb ik het niet alleen over illegale vluchtelingen, maar er zijn ook mensen wiens papieren volledig in orde zijn, die ook moslim zijn. Voor hen zou dus een moskee worden gebouwd. Niet alle bisschoppen waren daar even blij mee, maar uiteindelijk hebben ze toch toegegeven.
Het is een jarenlange bron van discussie geweest waar die moskee dan zou moeten worden gebouwd. Ooit gingen er stemmen op dat die in de buurt van de luchthaven van Athene moest komen, ver uit de stad. Maar het eerste beeld dat iemand die landt in Griekenland zou zien, zou een moskee zijn geweest. Dat is natuurlijk ook niet wenselijk.
Dan was er de koning van Saoedi Arabië die had voorgesteld om met zijn geld een moskee te bouwen, maar de Griekse kerk vond dat het soort van islam dat op het Arabische schiereiland wordt beoefend, hier in Griekenland niet moet worden aangemoedigd. Vorige week was premier Samaras nog op bezoek in Turkije en de Turkse premier Erdogan stelde toen voor dat hij geld zou vrijmaken om een moskee te bouwen. Ook dat voorstel is afgeschoten, ook omdat de moslims in Griekenland liever niet willen dat Turkije zich voordoet als de beschermer van de islam in Griekenland.
Maar goed: blijkbaar is de knoop nu doorgehakt: de moskee komt er, en ze zal worden gebouwd in de buurt van de Iera Odos, de oude heilige weg, die in de oudheid van de Agora onder de Akropolis tot in Eleusis liep, waar de befaamde Mysteriën werden gehouden. De moskee is ontworpen door het architectenbureau van Alexandros Tombazis, die hiermee niet aan zijn proefstuk is. De prijs van de moskee zal 846.000 euro bedragen en zal door de Griekse overheid worden gedragen (iets waar natuurlijk wel reactie zal op komen). Opvallend detail: de moskee zal geen minaret hebben.
allez, weten we al waar XA zich in de toekomst zal kunnen uitleven…
Hallelujah Hallelujah Hallelujah
ik hoop dat ze ook een brandweer- een MATkazerne daar naast bouwen voor het geval dat…niet dat ze die voor niks gaan bouwen
@blij dat die kwestie van de Griekse identiteit is opgelost 🙂
Na 12 jaar Griekenland zijn er nog veel dingen die ik niet begrijp, maar een van de meeste complexe zaken is toch wel de houding tegenover Turkije. Het is zeker geen eenzijdige en simpele vijandschap. Vele Grieken hebben een verlangen naar Turkije. Dat zie je in de keuken, maar ook bv in de vele reizen die Grieken naar Turkijke ondernemen, de soaps op televisie, het feit dat veel Grieken een aardig mondje Turks spreken, enz… Ik vraag me ook af hoe een land zich 400 jaar lang kan laten domineren zonder zijn eigen medewerking…? Dat bestaat volgens mij nergens anders in de geschiedenis…
ja ja @hans zeker hebben veel Grieken een verlangen naar Klein-Azië en de Pontos streek en… naar de streek waar hun grootouders hebben geleefd das toch niet meer dan normaal, de gewoone burgers spreken alleen maar goeds over elkaar aan beide kanten van de Egeïsche Zee en wat de rest betreft zal de toekomst wel uitwijzen…domineren zonder eigen medewerking????
@hans & Europa; als niet Griek kan je je onmogelijk inleven in die liefde haat verhouding tussen een bepaald deel van de Griekse bevolking en een bepaald deel van de Turkse bevolking. Heel die geschiedenis is een wespennest waar je het best je neus niet in steekt, en ieder volk schrijft zo zijn eigen versie in zijn geschiedenisboeken. Kijk maar eens in de geschiedenisboeken van onze oosterbuur Duitsland, en dan spreken we elkaar nog eens.
100 percent gelijk jef
@Jef,
eerlijk gezegd, ik zie niet in waarom ik daarover geen mening zou mogen hebben. Meer nog, ik woon hier 12 jaar, spreek de taal en heb kinderen die zelf half-Grieks zijn – mijn mening daarover is evenveel waard als die van een Griek geboren in mijn geboortejaar. Wat weten die er nu meer van?? De meeste Grieken weten zelfs minder van hun eigen geschiedenis… Of bedoel je mischien dat ‘het aanvoelen van de geschiedenis van een volk al van bij de geboorte in de genen ingebakken zit’?
En ja, @ Europa: is er een ander volk 400 jaar gedomineerd door een en dezelfde buitenlandse ‘vijand’? Maar het is een taboe, ik weet het wel…
ik begrijp niet wat je bedoeld met “medewerking” @hans… zeker mag iedereen een mening hebben maar wat jef zegt is dat een buitenlander die niet van kleins af aan is opgegroied met de Griekse cultuur,gewoontes,tradities,geloof en weet ik veel wat nog allemaal zelden of nooit kan voelen wat een Griek voelt bij bepaalde thema’s en dan mag je nog beter Grieks spreken dan een Griek in de VS of beter de geschiedenis kennen dan een Griek in Griekenland en meer gelovig zijn dan onze Patriarch …
4oo jaar weet ik dan niet als er nog een ander land bezet is geweest maar dat Albanië bv zijn geloof heeft veranderd dat weet ik wel of gaat je me vertellen dat alle christenen gesneuveld zijn indertijd … en als jullie meer uitleg willen over Griekse gevoelens ik ben hier…
ja we zijn op de hoogte van die “Griekse gevoelens”. die zitten ongetwijfeld gecodeerd in dat “Grieks DNA” van je.
In het noorden van Griekenland is toch altijd al een kleine islamistische minderheid geweest ? Ik meen me te herinneren dat er een aantal jaren geleden ook een Pasok parlementslid afkomstig uit die minderheid was. Maar over die mensen hoor of lees je ‘natuurlijk’ nooit iets.
Is een overdreven patriotisme geen vorm van frustratie? Idem voor het terugblikken op een roemrijk verleden en wegmoffelen wat minder glorieus is? Vlug op de tenen getrapt zijn en zich aangevallen voelen als er ergens kritiek geuit wordt?
Maar GR heeft toch lang geisoleerd gezeten,eerst 4 eeuwen bezetting zonder contact met de buitenwereld,daarna met burenmiseries,dan ingesloten door het oostblok en verlangend uitkijken naar het westen.En begerig zijn wat het oosten betreft.De oudere generatie sprak toch altijd over de ‘patrida’want Turkije was hun thuisland en er bestond inderdaad een goede verhouding tussen Turken en Grieken.
Een westerling,hoe goed ook ingebugerd,kan moeilijk eenzelfde benadering hebben.Wij hebben zulke overlevingsstrijd voor onze identiteit niet moeten leveren.
ben blij voor u dat je dat nog weet stijn
maar genealoog (grieks woord trouwens) ben ik nog niet,dus waar die zitten weet ik niet, maar dat ze er zijn, ja ze zijn er….gelijk ik al zei, als het u aanstaat en als het u niet aanstaat XESTIKA TOPA, KAI SKASILA MOY MEGAAAALH POY LENE KATO STHN KPHTH “H KPHTH PANTA DIAFORA THA EXEI AP’TOUS ALLOYS TOPOYS GIATI EXEI ANTARKTIKH PSYXH KAI KOUZOULOUS ANTHROPOUS” ekatalaves more 🙂 als je een tolk nodig heb Bruno vertaalt dat wel
pesta jenny over de “westerlingen” sto telos amas g…….. kiolas anathema tous… 🙂
Historisch gezien is Klein-Azië, de westkust van Turkije, altijd een deel van Griekenland geweest, tot 1922 zelfs. De streek werd Ionia genoemd, van in de oudheid al. Dat wordt Yunan in het Turks (voor diegenen die zich afvragen waarom de Turken Griekenland met Yunanistan aanduiden).
Er is zo veel eeuwen lang kruisbestuiving geweest tussen Turken en Grieken in die streek (ik heb het niet over Ankara of verder oostelijk), dat het niet meer dan logisch is dat er zo veel gelijkenissen zijn.
Una faccia, una razza wordt wel eens gezegd, om aan te duiden dat Grieken en Italianen nogal gelijkaardig zijn, maar daar merk ik niet zo veel van. De Turken van de westkust lijken veel meer op Grieken.
In een periode waar Grieken met de nek worden aangekeken door de rest van Europa (ze worden nu al wel een tijdje voor pariah uitgemaakt), gaan ze op zoek naar gelijkenissen, om zich begrepen te voelen. Althans zo lijkt me dat. En dat vinden ze bij de Turken.
Ik ken trouwens een heel aantal Turken hier in Athene, en die worden meestal heel goed aanvaard. Op persoonlijk vlak is er niet meteen een reden tot twisten. Op politiek vlak daarentegen…
En als je ook nog eens kijkt naar de Griekse Kerk en de rol van het onderwijs: nog steeds wordt het er van in de lagere school ingepeperd hoe de Turken zich hier 400 jaar lang gedragen hebben. Nog steeds wordt gezegd dat de Turken de Grieken verboden om hun religie te beoefenen (wat niet waar is). Nog steeds wordt gezegd dat de Kerk de Griekse geest heeft bewaard met de “verborgen scholen”. En als dat beeld wordt gecorrigeerd, zoals bijvoorbeeld in het schoolboek van Maria Repousi, dan is het kot te klein en dan komen ze allemaal op straat. Terwijl ik nu toch wel meer reden zie om op straat te komen. Maar goed, dat is dan weer een andere kwestie.
ja maria daar was ook ene uit die streek als hij van pasok was weet ik niet … een tijd geleden was er ophef ontstaan omdat een parlamentslid van hun bij een bijeenkomst was gegaan van leden die voor een afscheiding zijn van thracie…. iemand die het Grieks parlament vertegenwoordigd doet zo iets niet… heeft het trouwens toegegeven dat hij daar was…
@ Bruno we kennen ons al meer dan 6 jaar denk ik met veel ben ik het met u eens om niet te zeggen met alles, maar wat je schrijft dat de turken de Grieken hun geloof lieten beoefenen ga ik toch tegenspreken wrm zijn er dan zoveel kerken vernield wrm zijn er dan kerken omgebouwd tot moskeeen en zelfs nu doen ze moeilijk in vredestijd met de patriarch en met de theologische school in Halki
Θεολογική Σχολή Χάλκης en noem maar op zelfs de doden laten ze niet met rust (vernielden jaren geleden een christelijk kerkhof… en wij moeten toegeven dat de kerk een grote rol heeft gespeeld in Griekenland in die tijd niet voor niks zie je in de oude en in de huidige vlagen kerk symbolen …
Hans heeft een beetje gelijk. en wij weten best wat Hans.Ja zeker een gedeelte van de grieken kon het best vinden onder deze situatie. je kon kiezen tussen de Islam of de westerlingen. later bleek dat hetzelfde was.
toeval gisteren een discussie op de nl radio, hoe kan het dat Turkse jongeren die in nl groeien en naar school gaan een haat tegen jodendom hebben. het is gewoon anders daar in het zuiden jongens en probeer dat maar niet uit te legen.
ja zeker een moskee waarom niet. ik begrijp de comotie niet, al eeuwen lang staan en worden gebruikt in Ksanthi Komotini tot Didimotycho toe.en het moskee heeft niet zo veel met de Turken te maken, andere krachtiger landen zitten ook achter. het is athene niet Jeruzalem.
wil je de medewerking zien Europa?? zit bij de prouchontes van vroeger, de latere tsiflikades en hun chavaledes. maar dat is niet raar. nu en vroeger waren altijd mensen die anders denken. je heb ANtistasi en Germanotsoliades, in europa ook. veel mensen zagen een toekomst in de nazis. nu nog hebben mensen die samen hebben gewerkt ook last en hun kinderen ook. mensen jongens , een raar soort.
Een moskee zonder minaret en dus ook geen muezzedin is nogal een frustrerende amputatie!
Moet voor moslims zowat overeen komen met ondergedoken religieuze rites vooral omdat zij toch zo openbaar willen zijn.
Sorry,maar mij stoort het dat sommige mensen absoluut opdringend en uitdagend hun geaardheid of overtuiging moeten ten toon stellen.
Jaja,kerken doen het ook met hun hoge torens en met vertoon over pausverkiezing maar die zijn als een dooiende ijsklomp.Proberen hun status nog hoog te houden.
Wat ik niet snap is,dat de griekse staat de kosten voor een moskee moet dragen.Bekostigen ze ook de bouw van orthodoxe kerken? We zijn de laatste maanden veel naar Larissa gereden en ik merkte op dat er nieuwbouw kerken zijn en er is er ook eentje in volle opbouw.Zelfs nu nog!
(in ons dorpje ongvr.500inwoners,staan er 4 kerken in een afstand van max 2km)
@Europa: de Albanezen zijn niet “zomaar” van godsdienst veranderd: ze hebben zich zeer hardnekkig tegen de moslims verzet, getuige hun nationale held “Skanderbeg” (Iskander Bey), en toen de bezetting onafwendbaar was, zijn er tienduizenden naar Zuid-Italië gevlucht, waar ze hun identiteit deels wisten te behouden. Van de “bekeerlingen” namen er veel een soort menggeloof aan, de zgn. “bektashi’s” (waartoe ook de janisaren behoorden), die in Albanië talrijker waren/zijn dan de “zuivere” moslims. A propos: er leven nog steeds 30% christenen in Albanië, en de katholieke en orthodoxe Kerken zijn er “alive and kicking”.
Je hebt zeker een punt over de mythische “tolerantie” van de Ottomanen: niet-moslims werden zwaar gediscrimineerd. Ze moesten meer belastingen betalen, hun slimste kinderen konden zonder meer worden “opgeëist” (“devsirme” systeem), hun getuigenis in de rechtbank woog minder dan die van een moslim, EN ze moesten door hun kledij steeds herkenbaar zijn (blauw=orthodox, geel=joods, enz.). Klinkt griezelig bekend. En ja: het grootste bedehuis, en dat met de hoogste toren werd bij de verovering meteen omgevormd tot “ayasofya camii”.
@Jenny: zo vreemd is een moskee zonder muezzin of minaret niet hoor. In West-Europa is “zonder muezzin” zelfs regel. “Zonder minaret” is dat minder (behalve in Zwitserland dus), maar bij de nieuwste moskee in Sint-Joost-Ten-Node kon dat niet voor stedenbouw, en heeft de architect er een creatieve oplossing voor gevonden, zoals je ziet op http://www.brusselnieuws.be/artikel/sint-joost-krijgt-passieve-moskee
@Bruno: de nagel op de kop: het huidige Turkije heeft millenialang tot het Griekse cultuurgebied behoord. De Turks-Mongoolse invasies uit Centraal-Azië hebben daar een andere taal en godsdienst over gesmeerd, maar geen tabula rasa gemaakt. Veel Turken zien er ook eerder Mediterraan (eig. Oost-Romeins) dan Centraal-Aziatisch uit, de Ottomaanse kunst, cultuur, architectuur en zelfs muziek is sterk mediterraan/”Romios” en Armeens beïnvloed. De overeenkomsten met pakweg Kazachstan of Turkmenistan houden grotendeels op na “taal” en “godsdienst”. Bovendien heeft het Ottomaanse rijk geheerst over zowat het volledige vroegere Griekse cultuurgebied (zeg maar Oost-Romeinse Rijk), wat de verstrengeling tussen “Turks” en “Grieks” helemaal onontwarbaar heeft gemaakt. Maar dat lees je wellicht evenmin in de Turkse als de Griekse schoolboeken.
PS: Tot vandaag zijn er Griekstalige Turken (bv. Pontiërs en moslimvluchtelingen uit Kreta) en Turkstalige Grieken (zie “Politiki Kouzina”). Het enige volwaardige criterium dat de Turken in 1921-1922 konden gebruiken om uit te maken wie “Griek” was (en buiten moest) of “Turk” was (en mocht blijven) was godsdienst, alhoewel, google eens “23 nisan Büyük Ada Aya Yorgi” ;-).