Wie dacht dat Byzantium ophield te bestaan in 1453, bij de val van Constantinopel, zal eergisteren wellicht raar hebben opgekeken. Na de viering van de Epifanie in de kerk van Sint Georgos in de Phanar (Fener in het Turks) in Istanbul besloot de patriarch van Constantinopel, Bartholomeus, om de oligarch Dimitris Melissanidis tot Archon Couropalates van de Heilige Kerk van Christus uit te roepen. “Wat belieft er u?”, hoor ik u al denken.
Archon Couropalates van de Heilige Kerk van Christus: ik heb het zelf ook moeten uitzoeken, is een aristocratische titel in het Byzantijnse Rijk. Archon staat voor “Heer”. Couropalates komt van het Latijnse cura palatii, en was een titel die werd toegekend aan iemand die de zorg had over het paleis. Over welk paleis Melissanidis zorg moet gaan dragen, weet ik niet, maar misschien wordt hij wel als de redder van Griekenland gezien?
Begonnen als een rij-instructeur hier in de arme wijken van Piraeus in 1975, en in 2000 richtte hij Aegean Marine Petroleum op. Hij verkoopt taksvrij brandstof aan tankers, cruiseschepen en zo meer (de schepen van de Griekse reders hoeven geen taksen op hun brandstof te betalen – zo hou je de Griekse rederij concurrentieel, niet?) en maakt bliksemsnel een fortuin. Zoals elke rijke Griek, wil ook hij zijn eigen voetbalteam, en hij koopt AEK op. Overigens: de prefectuur van Westelijk Attica heeft besloten om 20 miljoen euro van haar eigen budget (opgehoest door de belastingbetaler) aan te wenden om een nieuw voetbalstadium mee te helpen bouwen voor de noodlijdende club.
Melissanidis is vernoemd (door onafhankelijke journalistieke bronnen) in een brandstofsmokkelschandaal: hij zou namelijk zijn taksvrije brandstof verkopen aan afnemers die wel taksen moeten betalen. Het verschil zou hij op zak steken. Ik heb het er hier al eens over gehad: u moet het nog maar eens doorlezen.
Melissanidis is een “investeerder”, een fel gezochte soort, die Griekenland moet helpen om terug overeind te krabbelen. De HRADF, Hellenic Republic Assets Development Fund is opgericht, om dergelijke investeerders aan te trekken. En in Dimitris Melissanidis hebben ze zo iemand gevonden. Die zat namelijk in een consortium dat vorig jaar de openbare gokmaatschappij OPAP opkocht. Een week na de verkoop, ging de directeur van het HRADF op vakantie met de privé Lear Jet van Melissanidis. Hans heeft er zich hier ook al over in het haar gekrabt.
Deze Melissanidis dus, mag nu een Byzantijnse aristocratische titel gaan dragen. Daarmee lijkt de patriarch een uitgesproken politieke positie te hebben ingenomen. Niet dat het zo ongewoon is: de scheiding tussen Kerk en Staat is er nog steeds niet in Griekenland. Integendeel, de grondwet zegt dat Griekenland een orthodoxe staat is. En hoe gezellig deze twee machten nog steeds tegen elkaar aanschurken, was gisteren ook te zien op de officiële inhuldiging van het EU-voorzitterschap van Griekenland. De patriarch mocht er namelijk ook niet ontbreken.
De gelederen aan de ‘bovenkant’ lijken zich nog meer te sluiten, een ware Griekse tragedie…en het volk is onwetend…
τον κυÏιο διπλα στον παποÏλη καπου τον ξεÏω!! μαλλον σε ενα μικÏο πεÏιοδικο των πεντε ευÏω, τον ειδα , μαλλον κατι λαθÏαια;; πετÏελαια;;, Αγιος μου φαινεται;;
Μιας και δεν ασχολειται κανεις , μ αυτο το θεμα εδω να πω μια σκεψη μου;
οσο βλεπω την φωτο αυτη , μου Ïχεται και Ïιχνω κατι καντηλια, τις παναγιες και το σπιτι τους.
Συγνωμη για την αμαÏτια μου.
Tja, benieuwd of dit zal kloppen: “His special concern and interest is to serve as a bulwark to protect and promote the Holy Patriarchate and its mission” (zie http://www.archons.org). Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat financiële “protection” toch wel een, euhm, aanzienlijk *kuch* element is bij de selectie van nieuwe archonten.
Αν ξÎÏεις ότι είναι αμαÏτία γιατί την κάνεις; Ï€Î¿Î»Ï Î¼Î¿Î½ÏŒÏ€Î»ÎµÏ…Ïη εδώ η κÏιτική πεÏί Εκκλησίας πάντως Îχω παÏατιÏήσει, και δεν Îχω Ï€Î¿Î»Ï ÎºÎ±Î¹ÏÏŒ που ανακάλυψα αυτό το ιστότοπο να φανταστείς κιόλας. Αν ανακαλÏπτουμε και τουλάχιστον Îνα καλό στοιχείο από κάποια καλή (και ακÏαίως απίθανη εννοείται, ξÎÏουμε εμείς) Ï€Ïάξη ενός παπά, μιας εκκλησιαστικής οÏγάνωσης, Ï€ÏÎπει να ‘ομολογήσουμε’ κιόλας ότι Îχει και κάτι καλό, μόνο για να τα ξεχάσουμε με απαÏάμιλλη ευκολία την επόμενη φοÏά όταν πάλι θα επιβεβαιωθεί το σκανδαλιστικό μÎγεθος της πασιφανοÏÏ‚ διαφθοÏάς της εκκλησιας με Îνα αποκαλυπτικό παÏάδειγμα. Αυτό το φαινόμενο δεν δείχνει το αποτÎλεσμα μιας αντικειμενικής ÎÏευνας, αλλά μάλλον μιας εξ’αÏχής υποκειμενικής απόψεως. ΠεÏισσότεÏο πάνω σ’αυτό ÎγÏαψα και στην εξής σελίδα: http://inpetroukpaulou.blogspot.be/2013/09/blog-post.html
ΙδοÏ, μας ÎÏχεται να Ïίχνουνμε και καντήλια, και όχι μόνο, αλλά μÎχÏι και το σπίτι τους φτάνει το μÎνος Ï€Ïοφανώς, το οποίο μάλλον και Ï„ÏÎφει την και Ï„Ïεφεται από την Ï€ÏοαναφεÏόμενη εξ’αÏχης μας άποψη.
Ja dat zal wel en voor onze Turkse vrienden körili tavuk met frieten
Οπότε θα πάω στη κόλαση σίγουÏα! Μου το Îχει πει ήδη η ΕλÎνη η Λουκά. Κάτι ήξεÏε.
Δεν ξÎÏω από τι συμπÎÏανες ότι (μποÏείς να ξÎÏεις ότι) θα πας σίγουÏα στην κόλαση. Πάντως δεν ήταν το μÏνημά μου αυτό. Μια κÏιτική για μια κÏιτική για την Εκκλησία δεν Ï€ÏÎπει αμÎσως να εÏμηνευθεί ÏŽÏ‚ μÏνημα ότι θα πας κόλαση. ΟÏτως ή αλλιώς, αν είσαι άνθÏωπος για κόλαση, ήδη τη ζείς στην επίγεια ζωή. Άλλωστε ÎµÏƒÏ Ï„Î¿ επιλÎγεις. Αν κÏυώνεις όταν απομακÏυνθείς από το φως και αÏÏωσταίνεις, δεν φταίει το φως. Αλλά δεν θα σε διώχνει το φώς όταν το ξαναναζητείς.
Hola, zware discussie opeens. Om Dostojevski te parafraseren: “als je God in dit leven niet vindt, dan vind je Hem wel in het volgende. Die confrontatie zal voor de een de hemel zijn, en voor de ander de hel”.
Terug terzake: voor mijn part verdienen deze heren WEL een “archon”-lintje:
http://www.huffingtonpost.com/2014/01/24/kiev-protests-priests_n_4660431.html
Οχι αλλο φως. φτανει.
vraag? aan welke kant staat de Oekraïense kerk? want ik lees de artikel en ik lees dat ze bieden. waarvoor?? dat ze verstandig worden? wie? en de doden?
hoe zit dat? Oekraïense kerk met orthodoxe tradities maar onder het Vatikan?? wanneer vieren ze dan Pasen , met de Vatikan of met Konstantinopolis?
Om even nog aan te sluiten bij wat Bertinos aanhaalt omtrent de consequenties van éénzelfde confrontatie/energie: De zelfde zonnestraal met meer dan voldoende warmte en zeker ook veel licht die kaarsvet doet smelten, doet ook slijk harden.
@Tzimis: ondanks alles proberen de drie (3!) orthodoxe kerken in Oekraïne toch enigszins neutraal te blijven. De priesters weigeren (enkel) de kant van de politie of van de betogers te kiezen.